Debat
Kommunalvalg og fokus på skolen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Om to måneder skal vi vælge vores kommunalpolitikere for de næste fire år, og valgkampen er allerede godt i gang flere steder. Folkeskolen er et af de store temaer - og heldigvis for det. Et politisk fokus på folkeskolen giver os nemlig mulighed for at påvirke dagsordenen op mod kommunalvalget og for at præge de meldinger, som vil komme fra kommunalpolitikerne på tværs af partier. Samtidig får vi et stærkt afsæt for det samarbejde, der efter et valg skal være i de enkelte kommuner, når de politiske ambitioner skal omsættes til konkrete handlinger. Her skal vi insistere på, at der etableres eller udbygges stærke lokale samarbejder, hvor vi kan være med til at sætte et fagligt aftryk på skolens udvikling til gavn for elevernes undervisning.
Her ved skoleårets start har de politiske partier traditionen tro stået i kø for at mene noget om folkeskolen. Langt det meste indhold i partiernes udspil peger i Danmarks Lærerforenings optik i den rigtige retning. Meldingerne fra både Christiansborg og en lang række kommunalpolitikere peger i samme retning og handler om, at skoler, lærere og ledere skal have større frihed til at drive og udvikle skolen på den måde, man lokalt finder det hensigtsmæssigt. Det er rigtig positive meldinger.
De forventede nye frihedsgrader giver nye muligheder for at styrke det lokale samarbejde om skolen i de enkelte kommuner. Det kommer til at kræve, at man lokalt finder den rette balance mellem, hvad kommunalpolitikerne skal lægge linjen for, og hvad der skal aftales på den enkelte skole i dialog mellem ledere og lærere.
Lokalt råderum giver også mere lokalt ansvar. Det skal vi tage på os som profession, så vi gennem deltagelse i valgmøder og i samarbejdet på skoler og i lærerkredsene får debatteret og taget stilling til, hvordan vi ser, at skolen skal udvikles.
De nye byråd får en vigtig opgave med at håndtere skolernes øgede frihedsgrader. Det er derfor et vigtigt spørgsmål både her i valgkampen og naturligvis også efter valget.
Hermed en opfordring til at bruge kommunalvalget som anledning til at få debatteret, hvad de nye politiske signaler om øget lokal frihed skal betyde i vores kommuner og på vores skoler.