Debat
Stress skal bekæmpes
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi har hørt det før - stress er et stigende problem i den offentlige sektor. Nu er det, desværre, igen blevet dokumenteret, at ikke mindst de arbejdspladser hvor medlemmerne af Danmarks Lærerforening arbejder, er udsat for stress i et uacceptabelt omfang. Det viser en netop offentliggjort rapport fra FTF. Her dokumenteres det, at over 40 procent af lærerne oplever, at de altid eller ofte har arbejdsopgaver, de ikke kan nå, og at arbejdstempoet er så højt, at det påvirker kvaliteten af arbejdet.
Det er desværre et generelt billede, at der alt for mange steder er alt for mange arbejdsopgaver i forhold til den tid og de resurser, der er til rådighed. De igangværende overenskomstforhandlinger er en passende anledning til at gøre noget ved de arbejdsmiljøproblemer, vores medlemmer oplever på arbejdspladserne. Overenskomst 18 skal, blandt meget andet, bidrage til, at det psykiske arbejdsmiljø forbedres. Folkeskolen og samfundet har brug for, at lærerarbejdet er attraktivt og fri for stress. Ikke kun for lærernes skyld, men også fordi det gavner elevernes undervisning. Meget tyder på, at stress er en konkret barriere for, at tilstrækkelig mange vælger en karriere i det offentlige.
Stresssygemeldinger koster også mange penge. Det bør derfor være i alles interesse, at hele den offentlige sektor kan rekruttere kvalificeret arbejdskraft. Det kræver ofte benhård prioritering på skolerne, når man skal forsøge at få resurser og arbejdsopgaver i balance. Vi ved, at flere og flere skoler og kommuner som et led heri arbejder målrettet med Professionel Kapital. Gennem dette arbejde sættes der et tydeligere fokus på kerneopgaven. Og når der fokuseres på og arbejdes målrettet med kerneopgaven eller kerneydelsen, så styrker det kvaliteten af undervisningen. Når lærerne har bedre muligheder for at levere høj kvalitet i arbejdet, forbedres arbejdsmiljøet, og det medvirker til at reducere stress rundtomkring på de enkelte skoler.
Det kræver vilje og handling fra alle parter, når vi skal bekæmpe stress. Danmarks Lærerforening bidrager gerne med yderligere ideer og forslag til konkrete handlinger.