Formand for KL's Børne- og Undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen gav lærernes formand et slips. "Anders, hver morgen når jeg står ved spejlet og binder mit slips, så tænker jeg på dig og den nye start, vi har sammen. Det kunne jo være rart, hvis jeg så ved, at du står et andet sted ved et andet spejl, og binder dit slips, og tænker på os og på vores nye start. For det er det ansvar, vi har forpligtet os på".

KL: Lærernes arbejde aftvinger respekt og anerkendelse

Der var plads til både de alvorlige betragtninger om folkeskolens fremtid og humoristiske bemærkninger, da formanden for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg her til formiddag besøgte Danmarks Lærerforenings ekstraordinære kongres.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Jeg vover pelsen og siger på vegne af alle landets borgmestre, at det er en meget stor glæde for os, at det lykkedes at lande en overenskomstaftale, som forpligter begge parter. Hvis vi skal være helt ærlige, var det ikke verdens nemmeste proces".

Sådan lød indgangsreplikken da formanden for KL's Børne- og Undervisningsudvalg, Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), i formiddag steg op på talerstolen på Danmarks Lærerforenings ekstraordinære kongres i Øksnehallen i København.

Anders Bondo: Alle skal opleve positive forandringer 

Efter et par indledende bemærkninger om overenskomstresultatet, inviterede han de lidt over 300 delegerede med ind i en personlig anekdote:

"Udover at have en stor professionel tilfredshed med resultatet, er det også en personlig lettelse for mig. Jeg er nemlig gift med en læreruddannet. Jeg husker tydeligt de morgener tilbage i 2013, hvor jeg gjorde mig klar til møder i KL's Løn- og Personaleudvalg, og hun tog den gule vest på. I de uger var jeg meget glad for, at hun er professionelt uddannet i den svære samtale, for det gjorde, at vi kom igennem det. Så også helt privat, tak for en god aftale", fortalte Thomas Gyldal, og den personlige historie fra konflikten i 2013 fik da også smilene og latteren frem hos de fleste delegerede.

Med overenskomstforliget, som lærerne tidligere på ugen stemte igennem, bliver der nu nedsat en undersøgelseskommission, der det næste halvandet år skal kulegrave lærernes arbejdstid og komme med anbefalinger til parterne. Det var det kompromis, parterne kunne blive enige om, da de ikke kunne blive enige om en arbejdstidsaftale.

I lommen på Bondo eller KL? "Hvis jeg er noget, er jeg i lommen på folkeskolen" 

Og Thomas Gyldal lagde da heller ikke skjul på, at DLF og KL har været uenige om meget, men han lagde dog vægten på de ting, parterne er enige om:

"Vi er enige om, at eleverne i den danske folkeskole skal have en undervisning af høj kvalitet, og vi er enige om, at folkeskolen skal være en attraktiv arbejdsplads for alle medarbejderne, hvor lærerne har et professionelt råderum til at udfolde deres faglighed", sagde han fra talerstolen.

"Folkeskolen er den vigtigste og mest bærende samfundsinstitution, vi har"

Ifølge Thomas Gyldal har den nye start i samarbejdet mellem Danmarks Lærerforening og KL afgørende betydning for skolens udvikling: "Det er ved Gud en vigtig opgave, vi sætter i gang nu. Det handler om ansvaret for den fælles skole. Ansvaret for folkets skole. Man kan sige det så banalt, at det næsten ikke får den vægt, det skal have, men folkeskolen er den vigtigste og mest bærende samfundsinstitution vi har. Vi kan ikke undvære den, hvis dette samfund skal hænge sammen", lød det fra Herlev-borgmesteren.

KL's nye skolepolitiske førstemand vendte også blikket lidt væk fra det overenskomstforlig, der ellers er anledningen til dagens ekstraordinære lærerkongres, og leverede en sand dundertale om folkeskolens fremtid:

"Vi kan ikke undvære folkeskolen, hvis vi ønsker, at børn på tværs af alt det, der ellers skiller os i det her samfund; økonomien, det sociale, det kulturelle, skal spejle sig i hinanden og se vinduer til verden, som er anderledes end dem, de ser derhjemme. Møde professionelle og engagerede voksne, som åbner vinduerne til verden, og møde kammerater, med forskelligt udgangspunkt fra dem selv. Hvis ikke vi har den skole til at være den arena, så har vi ikke et samfund, som hænger sammen".

Herlev-borgmester i spidsen for nyt KL-undervisningsudvalg 

De nationale test og målstyringen fik også et par ord med på vejen af Herlev-borgmesteren, der siden marts har været formand for Børne- og Undervisningsudvalget i KL.

"Vi skal have en skole som danner og som uddanner, og måske har vi i al vores fokus på test og resultat lagt så meget vægt over i uddannelsessporet, at vi glemte dannelsen. Den skal vi have tilbage, for de to ting er gensidigt understøttende og afhængige", siger Thomas Gyldal og fortsætter: "Overstyring er noget skidt. Derfor skal vi også i kommunerne se os selv efter i sømmene. Sætter vi for detaljerede mål? Følger vi for nidkært op? Hvis vi styrer på en måde, der ikke har værdi for børnene, så må vi styre på en anden måde".

Op af skyttegravene

Siden KL og Lærernes Centralorganisation (LC) i store bededagsferien indgik forlig, har lærerformand Anders Bondo og KL-formand Jacob Bundsgaard talt vidt og bredt om den nye start for samarbejdet mellem KL og DLF.

Bondo og Bundsgaard vil gøre alt for at få en ny start for folkeskolen

"Nu er vi, Danmarks Lærerforening og KL, i samme båd. Men nu skal vi blive enige om, hvor båden skal sejle hen. Det er en pokkers dårlig ting at sejle sammen, hvis man vil forskellige steder hen. Selvfølgelig vil der i den proces være ting, vi ser forskelligt på, og der må vi prøve at finde de nødvendige kompromiser", siger Thomas Gyldal.

Hvor båden skal sejle hen, gav Thomas Gyldal ikke noget entydigt svar på i sin tale, men han understregede igen og igen folkeskolens vigtige position i det danske samfund:

"Vi er enige om, at folkeskolen er den vigtigste samfundsbærende institution, vi har. Vi er enige om, at I, lærerne, er afgørende for, at det kan lykkes. I spiller hver dag hovedrollen i arbejdet med at danne og uddanne vores børn og unge. Det arbejde og det ansvar I løfter, aftvinger naturligvis respekt og anerkendelse", lød det udover den lyttende sal.

De alvorlige folder blev mod talens slutning erstattet af en mere humoristisk mine, hvor formiddagens gæstetaler rundede sit indlæg af med at give Anders Bondo en personlig gave, nemlig et slips.

"Anders, hver morgen når jeg står ved spejlet og binder mit slips, så tænker jeg på dig og den nye start, vi har sammen. Det kunne jo være rart, hvis jeg så ved, at du står et andet sted ved et andet spejl, og binder dit slips, og tænker på os og på vores nye start. For det er det ansvar, vi har forpligtet os på", rundede Thomas Gyldal formiddagens indlæg af.