Debat

Åbent brev til Børn og Familieudvalget i Esbjerg Kommune

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når nu I skal til at drøfte retningen og rammerne for frisættelsen af folkeskolerne i Esbjerg Kommune, så håber vi inderligt, at I vil holde folkeskolelovens formålsparagraf op som jeres primære pejlemærke. I formålsparagraffen beskrives nemlig kernen i skolens opgave, hvorfor vi driver skole, hvordan der skal samarbejdes mellem skole, forældre og elever - og hvem der har ansvaret for kvaliteten i undervisningen. At nå ind til kernen i skolens opgave kræver tid, ro og frihed til at lade den fagprofessionelle dømmekraft få et større råderum.

Bedre tid opnås delvist ved at skrælle unødigt og meningsløst bureaukrati og dataindsamling bort, men dette vil ikke kunne gøre det alene. Da man med folkeskolereformen skruede op for elevernes timetal, blev det finansieret ved at lade lærerne og børnehaveklasselederne undervise markant flere timer. Det fik den uheldige konsekvens, at undervisningen blev mere standardiseret, mindre varieret, og selvom det smerter os som lærere at indrømme, så blev den også mere kedelig. Hvis lærere og børnehaveklasseledere skal levere undervisning af højere kvalitet og bedre trivsel for eleverne end det, de leverer i dag, så kræver det simpelthen mere tid til forberedelse, teamsamarbejde, et tæt skole-hjem-samarbejde og deltagelse i klassens sociale arrangementer. Det er en utopi at forestille sig, at man kan levere undervisning af topkvalitet i 27-29 lektioner om ugen i klasser, hvor man står alene med ikke bare rigtig mange børn, men også med den store og komplekse opgave, det er at inkludere alle, så de føler sig som en værdifuld del af fællesskabet. Derfor håber vi, I vil være ambitiøse og gribe denne enestående chance til at tænke i kvalitet frem for kvantitet. Det kan, som vi ser det, ikke lade sig gøre uden at sænke elevernes timetal til et niveau som det, de havde før reformen. Vi oplever, at det også er det, elever og mange forældre sukker efter.

Læs hele brevet på elf100.dk

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Appel fra Esbjerg-lærere: Brug nu chancen og sænk timetallet