Debat

Stærke kræfter og målrettet fagpolitisk arbejde

Anders Liltorp, Rødovre Lærerforening > kreds 17

Offentliggjort

1.-SUPPLEANT:

Rikke Jørgensen

2640 Hedehusene

Kreds 015

2.-SUPPLEANT:

Morten Bo Eilersen Larsen

2650 Hvidovre

Kreds 014

Stillere & kreds:

Pernille Estrup 016 • Mads Thranov 016 • Flemming Eibye Ernst014 • Martin Roald-Arbøl 014 • Gitte Høgh Greisik 014 • RasmusIllemann Bæk 014 • Pelle Roholt Jensen 014 • Thomas Lütken 014 •Lisbeth Poulsen 014 • Kristoffer Hertz Bjørkhof 014 • Lars AagaardMunch 014 • Anne Marie Dela 017 • Christopher Paul Barfod O'Connell011 • Gregers Atterdag Nordentoft 026 • Finn Ebbesen Jensen 026 •Birte Dalsgaard 017 • Lisbet Merlung 010 • Thomas Bo Jensen 010 •Maria Liltorp 017 • Bruno Carlos Barbalho 017 • Jens-HalvorZoffmann 017 • Christoffer Toftegaard 017 • Bodil Holmgreen Kornbek017 • Niels Abrahamsen 017 • Janne Bisgaard Petersen 009 • MariaKleis 009 • Elin Tilgreen Mortensen 015 • Mette Stæhr Niedersøe 019• Nikolaj Kristian Madsen 019 • Mikkel Frank Tversted 019 •Annelise Camilla Herløv Lund 019 • Niels Jørgen Engel 019

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er brug for stærke kræfter og målrettet fagpolitisk arbejde, hvis vi sammen skal lykkes med de mål, vi har sat os. Det er afgørende, at Danmarks Lærerforening opnår resultater, som kan mærkes i hverdagen. Derfor beder jeg medlemmerne om fortsat at vise mig tillid og opbakning og om at stemme på mig ved det kommende valg.

Arbejdstidener rammen om medlemmernes arbejde. Lov 409 er en skandale. Vi kan ikke have et Danmarks Lærerforening, hvor der er enorm forskel på kommuner og kredse og på skoler i samme kommune. Det er nu, vi skal have vores fælles aftale på plads. En central aftale om arbejdstid med resursesikring og en forhandlingspligt på alle niveauer: Mellem KL og Danmarks Lærerforening, mellem kredse og kommuner og på det lokale niveau mellem skoleleder og tillidsrepræsentant.

Inklusion og specialundervisningsområdetudfordrer medlemmerne. Eleverne bliver tabt i et system, hvor økonomisk sparekurs svøbt i pædagogiske hurraord er vigtigere end reelt at løse udfordringerne. Det, medlemmerne leverer - på trods af utilstrækkelige rammer - er godt, men det er ikke nok. Der er for langt mellem gode eksempler på velfungerende inklusion og specialundervisning, og presset på medlemmernes faglighed og arbejdsmiljø stiger - og det skal der laves om på nu.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

En styrkelse af professionen er afgørende. Det er stærkt bekymrende, at 20 procent af de ansatte ikke har en læreruddannelse, og at for få vælger læreruddannelsen. Det er endnu mere bekymrende, at kun 43 procent fire år efter endt læreruddannelse arbejder i folkeskolen. Der vil ikke være en folkeskole, hvis ikke der er kvalificerede lærere til at undervise eleverne.