Skolen kan gøres bedre

Vi kan og skal gøre skolen bedre. Det betyder ikke, at lærerne har ligget på den lade side. Vi har arbejdet på udvikling i mange år både ude i marken og på Vandkunsten.

Offentliggjort

stillere

Førstesuppleant: Jane Pilegaard kreds 11

Andensuppleant: Kjell Nilsson kreds 11

Stillere:  

Winnie Feld kreds 11

Line Lund kreds 11

Else Johansen kreds 11

Birgitte Borg kreds 11

Pia Marcher kreds 11

Henrik Persson kreds 11

René Aistrup kreds 11

Helge Maarup kreds 11

Dorthe Ingeberg kreds 11

Børge Hansen kreds 11

Eva Stemann Larsen kreds 11

Jette Rohr kreds 11

Kirsten Born Rasmussen kreds 11

Kim Darving kreds 11

Jacob Jensby kreds 11

Hanne Winther kreds 11

Anette Hedenquist kreds 11

Simon Hartmann kreds 11

Jesper B. Fasterholt kreds 11

Lola Broe kreds 11

Hanne Sejer kreds 11

Malene Bering kreds 11

Henrik Nellemose kreds 11

Peter Otzen kreds 11

Lene Therkelsen kreds 11

Ann Sophie Bernes kreds 11

Rikke Friis Andersen kreds 11

Birgitte Pedersen kreds 11

Jeppe Bonde kreds 11

Alice Pedersen kreds 11

Jakob R. Larsen kreds 11

Bo Hildebranner kreds 11

Allan Meinel kreds 11

Ole Wenkens kreds 11

Lise-Lotte Wibe kreds 11

Signe Outzen Jensen kreds 11

Anja Rosensværd kreds 11

Ole Hein Christensen kreds 11

Mai Groserkreds 11

Mia Garde kreds 11

Birte Wilhelm kreds 11

Henning Hermansen kreds 11

Pia Weise Pedersen kreds 11

Frederik Jessen kreds 11

Ann Marie Juul Nyholm kreds 11

Unna Jønck kreds 11

Jan Maslak kreds 11

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For ti år siden vedtog vi et professionsideal. Vi har indgået alliancer med forældre, elever, BUPL, KL med flere og dermed gjort forbedring af skolen til et fælles projekt. DLF har udgivet rapporter og oplæg til dialog med den forrige regering. Desværre er det prellet af som vand på en gås. Samtidig er økonomien for normalundervisningen blevet forringet, så de politiske meldinger om en skole i den globale superliga er groteske og verdensfjerne. Vi har viljen, men har hverken fået opbakningen eller resurserne. Det er nedslående for samfundet, for lærerne og synd for eleverne, der ikke har fået de bedste muligheder. Nu er der kommet en ny regering uden mange midler, men med et fornuftigt skolesyn. Det åbner for et reelt partnerskab.

Den danske skole har mange gode sider og nogle svagheder. Det er nødvendigt at tydeliggøre lærerrollen, at vi opfatter os selv som autoriteter og er de voksne, der sætter retningen. Teamarbejdet skal forfines, elevrollen udvikles og skolen blive en kollektiv organisme. Og der er behov for et tættere samarbejde med forældrene. Med andre ord skal vi også gribe i egen barm og leve op til det store ansvar, der hviler på os som uddannere og opdragere.

Jeg har siddet i hovedstyrelsen i 17 år og primært beskæftiget mig med pædagogiske forhold. Som formand for Københavns Lærerforening kan jeg bidrage med erfaringer og holdninger fra København og repræsentere mange medlemmer. Som i skolen er erfaring og rutine ikke at kimse af i fagpolitik, og jeg tilbyder mit engagement, indsigt, flid og politiske gennemslagsevne til endnu en periode i foreningens ledelse.