Debat
Sæt alle skolerne fri.
Statsministeren kaldte det ”en vild ide”, da hun ved folketingets åbning i oktober fortalte om regeringens ide om at sætte folkeskolerne i Holbæk og Esbjerg kommune fri fra statslige og kommunale bindinger. Regeringen har en forventning om, at der vil findes klogere veje i opgaveløsningen, end der er nu.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
At sætte skolerne fri, synes jeg ikke bare, at det er ”en vild ide”. Jeg synes det er ”en vildt god ide”. Men det ærgrer mig, at regeringen ikke har haft mod nok til at sætte alle kommunerne fri fra disse bindinger.
Folkeskolen har overalt i Danmark været udsat for en voldsom ”overstyring”; Læring der ses, læringsplatforme, elevplaner, nationale tests, mål og læringsmålsstyring er nogle af de styringselementer, der fra statslig eller kommunal side er væltet ned over skolerne.
Folkeskolens formålsparagraf opleves som druknet i det lærings-, bureaukrati- og testtyranni, som har skyllet ind over skolen i det seneste årti, og hvor almen dannelse er erstattet af ”læring” og skoledagens længde er drænende for elevernes motivation.
Intet af ovenstående har gjort folkeskolen bedre. Tværtimod er det et unødvendigt bureaukrati som kun har genereret meningsløst pseudo-arbejde og ikke efterlader tid nok til vores kerneopgave.
Både ansatte og elever i folkeskolen knækker af al den styring. Eleverne mistrives og det samme gør de ansatte med stress og sygemeldinger til følge.
I al for lang tid har vi halset efter at nå at leve op til diverse mål, regler og bestemmelser som er opstået hos politikere og i forvaltninger, som har troet at det eneste rigtige er at styre skolen ned i mindste detalje. Det må stoppe nu - og ikke kun i Holbæk og Esbjerg.
Sæt alle folkeskolerne fri og lad os få tid og ro til at lave den bedste folkeskole.