Resurser og ordentlige arbejdsforhold
I perioden fra juni 2010 til august 2011 er der blevet 3.500 færre lærere i folkeskolen. Det har ganske alvorlige konsekvenser både for lærere og elever.
stillere
Førstesuppleant: Heidi Yoma Rasmussen kreds 16
Andensuppleant: Thomas Bo Jensen kreds 10
Stillere:
Lene Grethe Jensen kreds 10
Anne Højlund kreds 10
Pia Møller kreds 14
Lisbet Merluung kreds 10
Peder Elmqvist kreds 10
Annemette Rosenkrantz kreds 10
Steen Jeppesen kreds 14
Martin Roald-Arbøl kreds 14
Niels Kjeldsen kreds 21
Peter Christian Hammershøi kreds 21
Kenneth Henriksen kreds 21
Claus Bendixen kreds 21
Claes Hjort Kreds 25
Vibeke Scheving kreds 25
Maiken Bryde Amisse kreds 25
Thomas Christiansen kreds 25
Flemming Høymann kreds 9
Klavs Nielsen kreds 9
Karen Vestergaard Hansen kreds 14
Ebbe Frilund Gjørup kreds 14
Henrik Thomsen kreds 13
Henrik Nielsen kreds 13
Jan Bakmand Nørgaard kreds 13
Gitte Høgh Greisik kreds 14
Bjarne Holst kreds 17
Morten Risager kreds 18
Joan Jørgensen kreds 18
Kim Bach kreds 18
Vibeke Lynge kreds 16
Lone Brandel kreds 16
Casper Christiansen kreds 16
Bjarne Kent Nielsen kreds 16
David Qvist kreds 16
Ketty Larsen kreds 16
Carsten Engelhardt Holm kreds 16
Ulrich Gørtz kreds 16
Anne Kristine Juul kreds 16
Lene Kryger Bardrum kreds 16
Søren Overby kreds 16
Niels Damløv kreds 15
Birthe Hansen kreds 15
Linette Træholt kreds 15
Steen Rosted kred 15
Erik Drejer kreds 15
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi har en ambitiøs folkeskolelov. Vi har et øget krav om faglighed. Vi har et øget krav om at inkludere stadig flere elever. Desværre hænger dette ikke sammen med nedskæringen i antallet af lærerstillinger. Vi skal slås for, at kommunerne prioriterer skolen højere i de kommende år.
I hovedstyrelsen vil jeg arbejde for følgende:
Vi har en arbejdstidsaftale, der sikrer et professionelt råderum. Vi skal til gengæld ikke lade kommunerne fylde nye opgaver ind i dette råderum, uden der afsættes flere resurser til det. Vil kommunerne have lærerne til at undervise mere, må de klart meddele, hvilke opgaver der ikke skal udføres - og samtidig stå til ansvar overfor elever og forældre.
Vi skal hjælpe de kredse, hvor det ikke er muligt at indgå en fornuftig arbejdstidsaftale, bedst muligt.
Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at formindske den arbejdsløshed, der lige nu er blandt lærere. Det gør vi for eksempel ved at kræve, at det er uddannede lærere, der ansættes i alle lærerstillinger.
Lønudviklingen i de kommende år bliver snæver. Vi skal forsøge at sikre, at reallønnen bevares for alle. Det gør vi ved at aftale generelle, procentvise lønstigninger. Ikke ved at flere dele af lønnen lægges ud til lokale lønforhandlinger.
Arbejdsmiljøet skal forbedres, så vi ikke bliver syge af at gå på arbejde - sammenhæng mellem krav og resurser.
Som hovedstyrelsesmedlem skal man varetage alle medlemsgruppers interesser. Vi skal ikke glemme de mange medlemmer, der ikke underviser i folkeskolen. Jeg mener, at meget af ovenstående kan overføres på alle områder, hvor vi har medlemmer.