Debat
Rammerne skal ændres
Per Breckling, Fredericia Lærerkreds > kreds 112
1.-SUPPLEANT:
Maja Gundermann Østergaard
6710 Esbjerg V
Kreds 100
2.-SUPPLEANT:
Kim Jørgensen
6870 Ølgod
Kreds 103
Stillere & kreds:
Flemming Behrendts Lyhne 103 • Ole Lunding Larsen 103 • LeneThorsen 103 • Kirsten Falk Nielsen 103 • Henriette Bjerre Bengtsen103 • Anne Lisbet Larsen 103 • Michael Nørregaard Jørgensen 103 •Rasmus Vejen Jensen 112 • Line Illum Sørensen 112 • Linda OddlaugGommesen 112 • Marianne Herlufsen 112 • Christian Laursen Ellekrog112 • Jørgen Vesterlund Jensen 112 • Hanne Kjeldsen 112 • AllanThomsen 112 • Povl Wichmann Nielsen 112 • Steven Mølgaard Kramme112 • Lone Kleemann 112 • Anders Edelvold Ousen 112 • Carsten KjærJørgensen 112 • Mogens Schou Madsen 112 • Mette ChristiansdatterWichmann 112 • Kenneth Nielsen 100 • Signe Lindberg Nielsen 100 •Hanne Lassen 100 • Jonas Rönnpage Tauman 100 • Karsten Munk Nielsen100 • Lars Overgaard Larsen 100 • Karin Andersen 100 • Lone Odgaard100 • Søren Lønskov Tackmann 100 • Carsten Poulsen 100 • PerJørgensen 100 • Kirstine Sadderup Jensen 100 • Maria-Louise RohdePedersen 100 • Asmus Lykke Thomsen 100 • Peter Aaen 100 • StigBundgaard Andersen 100 • Marianne Bondesen Rasmussen 100
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Rammerne for folkeskolerne i Danmark er i disse år ganske enkelt ikke gode nok, folkeskolen er underfinansieret.
Lærerne reagerer på rammer, de ikke kan være i. Mange søger job uden for folkeskolen, nogle i privatskolerne, og andre tilpasser jobindsatsen til rammerne, på trods af at det næsten ikke kan lade sig gøre at lykkes med undervisningen.
Eleverne reagerer på rammer, de ikke kan være i. De yngste elever ved øget brug af trusler om og direkte vold, de ældste elever reagerer ved skolevægring.
Forældrene reagerer på de rammer, de ikke kan se deres børn i. De fravælger i stigende grad folkeskolen på grund af de rammer, som lovgivere og forvaltere af folkeskolen stiller - for eksempel skoledagens længde, de mange test eller høje klassekvotienter.
Vi må alle som ansvarlige arbejde for at ændre rammerne for folkeskolen. Vi skal arbejde for en lokalt forankret central arbejdstidsaftale, der forbedrer lærernes arbejdsvilkår og styrker elevernes dannelse og uddannelse, så folkeskolen igen bliver forældrenes førstevalg. Jeg stiller op til hovedstyrelsen for at ændre rammerne til gavn for folkeskolen og dermed også til gavn for medlemmerne af DLF. Jeg medbringer mange års erfaring og viden som tillidsvalgt - og 12 års arbejde som kredsformand i samarbejde med embedsmænd og politikere.
DLF's udvikling, også i »Gearet til fremtiden«, skal altid have sit udgangspunkt i medlemmernes ønsker og forventninger. Principper omkring nærhed til beslutningstagere, kvalitet i sagsbehandlingen og en fornuftig økonomi er væsentlige parametre i udviklingen af DLF. Vi skal som fagforening i netop denne udvikling være særligt involverende i forhold til medlemmernes behov for fagforening.
Medlemmerne er DLF - DLF er medlemmerne.