Debat
Folkeskolen fortjener gode rammer for lærernes arbejdsliv
Ole Bjerre Martinussen, Hedensted Lærerkreds > kreds 116
1.-SUPPLEANT:
Lisbeth Sølgaard Bøwes
8420 Knebel
Kreds 134
2.-SUPPLEANT:
Henrik Juul Nielsen
8700 Horsens
Kreds 110
Stillere & kreds:
Lissy Jørgensen 110 • Tim Toke Dam Pedersen 110 • Dorthe BukRasmussen 110 • Jette Herskind Møller 110 • Claus Andersen 110 •Regin Øster 137 • Jan Ovedal 137 • Henrik Larsen 113 • MariaSimonsen 113 • Christina Nylandsted 111 • Niels Kristian BechJensen 134 • Patrick Schunck 134 • Michael Aagaard Laursen 134 •Peter Ravn 134 • Thomas Malling Konggaard 134 • Carsten BjødstrupNielsen 116 • Mette Damgaard Andreasen 116 • Hanne MargretheFrandsen Enemark 116 • Jesper Lee Gravesen 116 • Tine Holst Jensen116 • Asbjørn Mattsson Stisen 113 • Maj-Britt Larsen 113 • UlrikGosvig-Hansen 182 • Tina Korsgaard Lindtofte 113 • Mette SjøgårdChristensen 113 • Ulrik Mikkelsen Hansen 116 • Anni Andersen 116 •Hanne Qvist Isak 116 • Kaspar Væver 116 • Pia Madsen 116 • KatrineSook Wille Svendsen 110 • Jannie Koch Nielsen 110 • Pia Anthony 116• Stine Nim Nothlev 132 • Helle Lis Dahl-Hansen 110 • Louise FynboHansen 116 • Jesper Peter Vagner 082 • Tanja Grau 093 • KarinaOlsen Kirkmand 110 • Per Bukhave 110 • Bo Bårris Petersen 110 •Tanja Støcks 110 • Randi Katrine Christensen 116 • Hannah MarieWildt Vigild Bro 132 • Heidi Oksfeldt Bjerrehuus 110 • Marie-LouiseRavnholt Frandsen 137 • Stine Korsbak 110 • Malene Gadebæk Stavnsbo133
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De kommende fire år skal vi i DLF sætte markante aftryk på de mange vigtige dagsordner, der fylder for vores medlemmer. Alt for mange har et usundt arbejdsmiljø, hvor det virker urealistisk at blive et langt arbejdsliv.
Det skal ændres, og jeg vil, hvis jeg bliver valgt til hovedstyrelsen, arbejde med det sigte.
Der er intet quickfix, men nogle af de afgørende faktorer er disse, som også er blandt mine mærkesager:
• Der skal sikres ordentlige, aftalte rammer om arbejdstiden, så især forberedelse og efterbehandling af undervisning får en tydeligere prioritering, mens arbejdspresset mindskes.
• Der skal skabes rammer for inklusion, som gavner elever og fungerer for lærere, hvilket kalder på mindre købmandskab og mere pædagogik.
Lærerjobbet er fantastisk, når man har mulighed for at lykkes, men igennem de sidste seks år har alt for mange dygtige lærere forladt folkeskolen, fordi de netop ikke oplevede den mulighed. Andre dygtige lærere har, på trods af skolens mangelfulde rammer, kæmpet for at levere varen for deres elever, hvilket er hovedårsagen til, at folkeskolen lokalt fortsat har et godt ry. Den situation er uholdbar!
Vi skal have rammer, der understøtter - ikke rammer, der besværliggør - lærernes arbejde.
En tredje mærkesag er den lokale forankring, som er DLF's helt store styrke. Den skal vi sikre fremadrettet, så medlemmerne fortsat oplever et stærkt DLF tæt på.
Ovenstående, der er vigtige temaer blandt mange væsentlige dagsordner, vil jeg bidrage til, vel vidende at det er ambitiøse mål uden lette løsninger. Blandt øvrige temaer er folkeskolens testkultur, målstyring og den lange skoledag.