Debat

Folkeskolen er Danmarks vigtigste samfundsinstitution

Thomas Andreasen, Næstved Lærerkreds > Kreds 61

Offentliggjort

1.-SUPPLEANT:

Mette Brendstrup Laursen

4720 Præstø

Kreds 060

2.-SUPPLEANT:

Lise Vadsager

4171 Glumsø

Kreds 050

Stillere & kreds:

Birgitte Lehrmann 050 • Ingelise Jørgensen 050 • Anita ChristineNielsen 050 • Gitte Malmgren 050 • Jan la Cour Broholm 050 • RikkeBach Nielsen 050 • Nanna Tang Bendig 050 • Kim Leidecker-Ladefoged050 • Kristine Stampe Hønnerup 050 • Johan Peter Laackmann Paulsen050 • Mathias Ehrenberg 061 • Maj-Brit Kusk 061 • Gerd HanneØstergaard 061 • Pia Sundberg 061 • Lise-Lotte Horn Jakobsen 061 •Tage Kurt Nielsen 061 • Henrik Baden 061 • Charlotte Corneliussen061 • Sine Boye Jerlach 061 • Søren Pedersen Eriksen 061 • JacobSeersholm 054 • Stine Leschly Schultz 054 • Per Toft Haugaard 054 •Martin Siggaard Bengtsen 054 • Klaus Erik Kiaulen 054 • LisbetRasmussen 054 • Nils Randløv 054 • Peter Søgaard Pedersen 054 •Jens Kristian Hollensen 054 • Katja Holm 054 • Leif Svan Nielsson068 • Susanne Tanja Mielec 068 • Anne Kryger Jørgensen 068 •Michelle Ginette Sandberg 068 • Sabine Christiansen 068 • BirgerHindborg Petersen 068 • Kim Edmund Due Christiansen 068 • BirgitteBertelsen 068 • René Rygaard Jensen 068 • Karina Pedersen 068 •Stine Baad Clausen 060 • Ivar Karrebæk Askøe 060 • Anette LisJensen 060 • Lennart Brendstrup Laursen 060 • Lise Margot Melbye060 • Anders Bach Lauritsen 060 • Kristian Jensen 060 • LeneLisbeth Høiriis Nielsen 060 • Tanja Egevang Hansson 060 • SofieTokehøj Lundby 060

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er for mig helt afgørende, at folkeskolen er det sted, hvor langt de fleste elever går i skole. I folkeskolen skal elever mødes på tværs af sociale skel, så der dermed skabes forudsætninger for sammenhængskraft i samfundet. Denne sammenhængskraft er udfordret af de seneste mange års nedskæringer på folkeskoleområdet, hvilket har resulteret i, at mange lærere og elever har forladt folkeskolen. Den udvikling skal vendes.

Det faktum, at der stilles større krav til skolerne og samtidig afsættes færre resurser, er et kæmpe pres på arbejdsmiljøet. Når inklusion er blevet til en spareøvelse, så gavner det hverken den sårbare elev, klassens øvrige elever eller lærerne. Jeg vil arbejde for, at politikerne skal få mål og resurser til at hænge sammen, også på tværs af kommunerne. Vi ser store forskelle på de økonomiske muligheder, der er for at holde skole i de enkelte kommuner. Der er brug for handling, så lærerne kan give alle elever den rette undervisning og samtidig holde til et helt arbejdsliv.

DLF er en af Danmarks stærkeste fagforeninger. Jeg vil fortsætte arbejdet med at gøre DLF endnu stærkere, så vi kan tackle fremtidens udfordringer. DLF skal være »gearet til fremtiden«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Samarbejdet omkring folkeskolen blev styrket gennem Overenskomst 18. l 2020 skal det resultere i en central aftale, som medfører aftalte arbejdstidsregler for alle medlemmer. Jeg vil arbejde for, at DLF fortsætter med at udvikle og styrke samarbejdet i den kommende periode. DLF skal fortsat bidrage til løsninger på folkeskolens udfordringer. Lærerne og folkeskolen skal respekteres for den vigtige opgave, de løser i og for samfundet.