Debat
En underfinansieret skole giver hverken arbejdsglæde eller god undervisning
Marianne Holler Kanstrup, Haderslev Lærerkreds > Kreds 93
1.-SUPPLEANT:
Karen Vestergaard
6070 Christiansfeld
Kreds 111
2.-SUPPLEANT:
Nanna Stryhn-Johnsen
6400 Sønderborg
Kreds 091
Stillere & kreds:
Jesper Skovsbøl Rasmussen 093 • Anna-Pia Højlund 093 • BjørnJensen 093 • Rene Steenberg Olsen 093 • Birgitte Gro Kjøng 093 •Majken Christine Mikkelsen 112 • Lars Pedersen 093 • MortenRysgaard Holler Kanstrup 093 • Lene Dinsen Steinholm 093 • MarinaPoder 093 • Susanne Rosenkjær 093 • Anders Jørgen Berg Petersen 111• Anders Grubach 111 • Lone Heldt 111 • Ravi Willesen 111 • MadsMuseth Lund 092 • Peter Birger Jensen 092 • Helle Kock 092 • ElisaBagger Sørensen 092 • Martin Bonde Eskelund 092 • Rasmus Schrøder092 • Michael Wissing 092 • Lars Thomsen 092 • Keld Damgaard-Møller092 • Ulla Hildebrandt Andersen 092 • Peter Lyck-Damgaard 091 •Annette Iversen Ruder van Buren 091 • Anne Hartig Weber 091 • JensJørgensen 091 • Sten Otterstrøm 091 • Henrik Bitsch Jakobsen 095 •Irene Nim Hansen 095 • Kim Mousten Vestergaard 095 • Hanna MarieStorgaard Oksen 095 • Ulrik Nielsen 095 • Mette Gry WellendorphMose 093 • Lise Valeur 093 • Thomas Rossen Linnet 093 • CarstenBisgaard Hansen 093 • Jens Kruse 093 • Heidi Dahl Andersen 093 •Mette Viola Hoeg 093 • Lone Andersen 093 • Anna-Marie Øland Madsen093 • Rasmus Prange Hansen 093
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Om mig:
• Uddannet lærer i 1994 og cand.pæd.pæd.psych. i 2013.
• Arbejdet som folkeskolelærer i Haderslev siden 1995.
• Tillidsrepræsentant og kredsstyrelsesmedlem siden 2006.
• Suppleant i hovedstyrelsen fra maj 2019.
Mit korte virke i hovedstyrelsen har givet mig yderligere drivkraft, mod og engagement til det fortsatte arbejde for alle medlemmers løn- og arbejdsvilkår.
God undervisning skabes og udvikles, når lærere og børnehaveklasseledere har tilfredsstillende arbejdsvilkår, et godt arbejdsmiljø og et bredt professionelt råderum. Når det ikke er tilfældet, slider det på arbejdsglæden, alt for mange mærker overbelastning og stress i vores job. Det er nødvendigt, at arbejdsglæde og »langtidsholdbarhed« i vores job forbedres.
Vi skal vise lærernes og skolens virkelighed og vedholdende kæmpe for, at alle medlemmer kommer til at arbejde under en professionsrettet central arbejdstidsaftale, som sikrer alle medlemmer reelle muligheder for at lykkes med opgaverne og tager højde for kompleksiteten i arbejdet.
Underfinansiering af folkeskolereform og inklusionslov skal fortsat adresseres til de politisk ansvarlige. Der er brug for handlinger, som skaber overensstemmelse mellem opgaver og resurser i skolen.
Top- og økonomistyring og quickfix-koncepter skal erstattes med professionsfaglighed og professionelt råderum.
Vi skal holde fast i folkeskolen som en fælles skole og en vigtig samfundsinstitution og få prioriteret det brede formål med skolen, så skolen ikke udvikler sig til en præstationsfabrik.
De bedste resultater opnås gennem fællesskabets og solidaritetens styrker og ved åbent samarbejde og kommunikation mellem og gennem alle foreningens led.