Debat
En stemme på det gode lærerliv
Lars Busk Hansen, Lærerkreds Nord > kreds 159
1.-SUPPLEANT:
Tom Kærgaard Nielsen
9982 Ålbæk
Kreds 159
2.-SUPPLEANT:
Dennis Møller Thomsen
9000 Aalborg
Kreds 152
Stillere & kreds:
May-Britt Melsen 159 • Janne Hagen Anthonisen 159 • MetteIsaksen 159 • Dorthe Tvilling-Sloth 159 • Søren Kjær 159 • AnnaMette Jewkes 159 • Anne Dahl-Hansen 159 • Lise Steiniche 159 •Helle Weile Larsen 159 • René Borup Dehn 159 • Ena Merete Anderson159 • Mia Mejer Djernæs Christensen 159 • Kristine Wesley Agerskov159 • Ulla Winther 159 • Mads Christensen 159 • Karina HangaardDalsgaard 151 • Carl Kjeldgaard 151 • Morten Bøjer 151 • Per BollJespersen 151 • Henrik Hvirring 151 • Dorte Lykke Carstens 151 •Lene Nielsen 151 • Lars Engholt Rasmussen 151 • Niels NygaardJensen 151 • Inge Norre 151 • Søren Jacobsen 150 • Bodil NørgaardNielsen 150 • Lars Schandorf Andreasen 150 • Charlotte BogøRasmussen 150 • Jan Philip Philipsen 150 • Gitte Ravn Ørum 150 •Camilla Maria Hviid Pilgaard 150 • Palle Bendsen Mortensen 150 •Marianne Nesgaard Dissing Kragh 150 • Helle Larsen 150 • LiseKirkelund Lisbjerg 159 • Peter Holm Kjærgaard Sørensen 159 • JakobMikael Gislund 159 • Helle Beermann 159 • Kirsten Nielsine Tranekær150 • Dorthe Normann Andersen 159 • Morten Kamstrup Mikkelsen 152 •Mette Lund Bertel 152 • Anne-Mette Højgaard 152 • Tina Gabel 152 •Hanne Marguerite Nielsen 152 • René Back Jørgensen 152 • SigneSkriver Nielsen 152 • Anitta Hole 152 • Kenneth Nielsson 159
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det gode lærerliv har altid været afsæt for mit fagpolitiske arbejde. Det vil det fortsat være.
Et godt lærerliv er blandt andet afhængigt af:
• God efteruddannelse. Den enkelte lærer skal have større indflydelse på valget af efteruddannelse. Derfor skal vi have indført en ret til efteruddannelse.
• At opgaverne giver mening. Folkeskolen skal selvfølgelig følge med tiden, men der er ikke brug for konstant udefrakommende »projektitis«. Det udvikler ikke skolen. Derfor skal skolen have arbejdsro, så lærere og ledelse på den enkelte skole fortsat kan styrke kvaliteten i undervisningen.
• At man kan lykkes med opgaverne. Alle børn har ret til den rette undervisning. Inklusion er en smuk tanke og en god ambition for folkeskolens virke. Men det kræver, at rammevilkårene er på plads. Derfor skal der investeres i tolærerordninger, co-teaching, efteruddannelse og bedre muligheder for supervision.
• Kollektive aftaler, der sikrer en prioritering. Aftaler, der sikrer balance mellem opgaver og resurser. Derfor skal vi med afsæt i lærerkommissionens anbefalinger have fjernet lov 409 og sikret, at alle medlemmer kommer til at arbejde under ordnede forhold.
Vi ved fra vores praksis, vores egne undersøgelser og fra forskningen, at lærere med stor arbejdsglæde leverer en bedre undervisning. Derfor får vi en bedre folkeskole, når vi styrker det gode lærerliv!
Vi skal fortsat styrke samarbejdet med alle interessenter omkring skolen. Kun sammen kan vi gøre en god skole bedre. Vi skal fastholde og styrke fællesskabet i hele foreningen og i hele fagbevægelsen i Fagbevægelsens Hovedorganisation.