Debat
Det handler om hverdagen, stupid!
Henrik Steffens, Silkeborg Lærerforening > kreds 132
1-SUPPLEANT:
Susanne Strømgaard Kolstrup
8600 Silkeborg
Kreds 132
2.-SUPPLEANT:
Lise Dall
8600 Silkeborg
Kreds 132
Stillere & kreds:
Svend Noer 132 • Lone Bodil Funder 132 • Peter Aaholm Hybers 132• Trine Munch Chapelle 132 • Henriette Svoldgaard Axelsen 132 •Lise Blaavand 132 • Fatima Joafi 132 • Lone Strunge Thorup 132 •Tina Flaskager Adelskov 132 • Lisbeth Sanggaard Sonne 132 • CarstenBrix 132 • Mette Mondrup 132 • Marlene Hald 132 • Anne Marie DahlJakobsen 132 • Anne Marie Bæk 132 • Cecilia Marianne Bjørklund 132• Anne Sofie Vedel Lerche 132 • Camilla Rosenbæk Thomsen 132 • TageNielsen 132 • Lene Bang Søgaard 132 • Jan Risgaard Axelsen 132 •Birthe Gaarde 132 • Pia Lundstrøm Andersen 132 • Morten Dalsgaard132 • Susanne Aagaard Cemik 132
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis man har brugt ti år som tillidsrepræsentant, kredsstyrelsesmedlem og kongresdelegeret på at være den, der sad på bagerste række med den kritiske og skeptiske stemme, bliver man også nødt til at stå ved alle sine udsagn og tage konsekvensen af disse. Der befinder jeg mig nu, og derfor stiller jeg op til DLF's kommende hovedstyrelse.
Mange har udtrykt sympati for mit ståsted, samtidig med at de stille spurgte til: »Hvad vil du så gøre anderledes?« Ud af mange tiltag er de to væsentligste:
1. I stedet for at spørge til: »Hvad skal vi med skolen?« - skal DLF vende det om og sige: »Dette kan og vil vi med skolen!«
Vi skal med afsæt i vores professionsideal, vores folkeskoleideal og lærerkommissionens analysemateriale i den kommende valgperiode fremlægge for forældre og politikerne, hvad der ud fra hverdagens økonomiske ramme kan være inde i skemaet, og hvad der kan være rundt om skemaet, således at der igen gives et rum for kvalitet og ordentlighed i en lærers virke.
2. Tage et opgør med centraliseringen af magten - og decentralisering af ansvar og konsekvens.
Mange lærere har forladt folkeskolen, fordi de er bukket under for en perlerække af små dårlige ledelsesbeslutninger, som de stod til ansvar for - og blev syge af. Det er ikke ordentligt.
Vi skal på en nerve af samhørighed tage en kamp på, at alle lærere fremover skal have en opgaveportefølje, der ikke bare rummer opgaveoversigt og mødeplan, men et retvisende billede af hverdagen, som den enkelte igennem de sidste fem år har befundet sig i, således at ledelsesbeslutninger dokumenteres og kan ansvarliggøres.
I hovedstyrelsen vil jeg arbejde for at være den frie stemme, som samler Overenskomst 18-NEJ'et op med en ny retning.