Regitze Flannov orienterede om flere udviklingsarbejder, DLF har gang i.

Godt gang i udviklingsprojekter

Corona-skolen er på ingen måde vores idealskole, men undersøgelser har vist, at de kortere skoledage betyder noget for eleverne fagligt og trivselsmæssigt. Det samme gør de mindre elevgrupper. Resultaterne skal bruges, sagde Regitze Flannov på kongres.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formanden for DLF's undervisningsudvalg Regitze Flannov havde et kort orienteringspunkt på lærerforeningens virtuelle kongres om det skolepolitiske arbejde, som DLF lige nu deltager i. Der er tale om tre ting: A20, et nyt evalueringssystem og corona-udfordringen.

Hun fortalte, at lærerne har deltaget i tre undersøgelser om corona-skolen. De viser, at over 90 procent af lærerne påpeger, at færre elever per lærer har en positiv betydning for elevernes faglighed og for deres trivsel. De kortere skoledage betyder også meget, og de resultater skal tages med videre frem, mener hun.

Regitze Flannov fremhævede lærernes omstillingsparathed under coronatiden - fx til mere udeskole og onlineundervisning. Men også bagsiderne med elever, der ikke er blevet undervist i alle fag under nødundervisningen og væsentlige udfordringer for nogle elever.

Holbæk og Esbjerg kommuners frihedsforsøg blev omtalt, og hun fremhævede, at forligspartierne i øjeblikket i det hele taget drøfter øget frihed til kommunerne. Der er tale om sammen med KL at afskaffe nationale måltal og Fælles Mål som de kendes i dag.

" Det er noget, vi meget gerne  drøfter med parterne", sagde Regitze Flannov.

Der startes også efter nytår et arbejde omkring et nyt evalueringssystem. 

Regitze Flannov fremhævede desuden, at de lokale tillidsvalgte i foreningen via A20 også får en større indflydelse på de lokale udviklingsarbejder i folkeskolen.

Endelig er der sat gang i arbejdet med en ændring af læreruddannelsen. Der skal være en  større sammenhæng mellem praktikperioden og sammenhængen med resten af uddannelsen ligesom der er tale om en målrettet indsats for at udvikle området med praktiklærerne.