Debat

"Undervisning i Coronaens Tid"

Der tales om, at vi skal undgå en såkaldt ’Corona årgang’ – en årgang af elever der grundet nødundervisning over snart flere måneder, ikke får afsluttet deres skolegang med et tilstrækkeligt udbytte fagligt såvel som socialt. Uagtet de mange gode bestræbelser på at undgå dette, så er der ingen tvivl om, at denne årgang af elever vil have en særlig fælles historie og oplevelser med en helt anden hverdag, end de havde forventet. At få indsigt i elevernes perspektiv er vigtigt, men med covid-19-krisen fulgte også et øget pres på lærere i grundskolen, da hverdagen blev vendt på hovedet og hidtidige arbejdsgange måtte nytænkes, alt sammen i en virkelighed hvor både elever og kolleger er sat under pres af situationen. Det er dette perspektiv vi ønsker at belyse og nuancere med en spørgeskemaundersøgelse målrettet lærerne i grundskolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu har vi netop sagt, at denne nye situation medfører travlhed og et behov for nytænkning, hvorfor beder vi så om lærernes dyrbare tid? Vi ved at denne nye situation stiller lærere i en udfordrende situation, at omstillingen kræver meget energi, og at resultatet ikke altid bliver helt, som man ønskede det. Ligeledes har der været en stor opfindsomhed, og der er afprøvet nye måder at undervise på, som har givet gode og anderledes erfaringer. Vi ved allerede noget, men der er også meget, vi ikke ved om lærernes oplevelse og praksis i denne hastigt foranderlige situation. Hvilke af lærernes udfordringer er mest centrale, og hvordan forsøger man at løse disse udfordringer? Denne viden er nødvendig, for at forskningen inden for pædagogik og uddannelse kan bidrage til udviklingen af initiativer og materialer, som kan hjælpe lærerne med at takle lignende udfordringer for fremtiden. Ligeledes er viden om og analyser af udfordringerne i skolerne nødvendige for at kunne oplyse beslutningstagere om initiativer, som har potentiale til både at forbedre læreres arbejdsvilkår og derigennem også elevers læring og trivsel.

For at mindske antallet af forstyrrelser er vi gået sammen fra en bred palet af danske forskningsmiljøer og har i samarbejde lavet undersøgelsen - på den måde spørger vi kun en gang om lærernes tid til at deltage. Derfor har vi også valgt at gøre det helt frivilligt og fuldt anonymt at deltage.

Forskere samler data om lærernes corona-hverdage

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Resultatet er en alsidig undersøgelse af nødundervisningen i grundskolen, med fokus på lærernes perspektiv. Undersøgelsen er lavet i et samarbejde mellem Nationalt Center for Skoleforskning ved Aarhus Universitet og Center for Digital Uddannelse på Københavns Universitet, i samarbejde med Via University College, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet og Københavns Professionshøjskole.

Hvor stor rækkevidden og kvaliteten af undersøgelsen bliver, afhænger af hvor mange lærere der deltager i spørgeskemaundersøgelsen. Derfor håber vi, at du og dine kollegaer vil bruge 10-15 minutter af jeres tid på at dele jeres erfaringer.  Til gengæld vil vi gerne love, at vi foretager grundige analyser af jeres besvarelser og formidler dem bredt. Viden fra denne undersøgelse vil også kunne informere beslutningstagere om lærernes udfordringer, og på den måde vil vi i vores forskning om lærerperspektivet, sikre jer en helt uafhængig stemme. Undersøgelsen er udviklet med støtte fra Danmarks Matematiklærerforening, så mens den spørger ind til ALLE læreres erfaringer under krisen, har den derudover nogle ekstra spørgsmål alene til matematiklærerne med et særligt matematikdidaktisk fokus.  Uanset om du er matematiklærer eller underviser i andre fag, vil vi meget gerne have, at du deltager, men selvfølgelig kun en enkelt gang. Vi takker for din tid, og håber, at du vil være med til at få og give dine kollegaer en stemme i forskningen. 

Læs mere

Spørgeskemaundersøgelsen