To gange ti minutters daglig motion er i dag målet for alle elever i overbygningenpå Vrejlev-Hæstrup Skole. Eleverne skifter ikke tøj og er hurtige til at komme fra klassen til salen og tilbage igen.

Fra selvmordstanker til læringslyst

Over halvdelen af 8.-klasserne på Vrejlev-Hæstrup Skole mente, at de havde et dårligt liv. Efter tre måneder med daglig motion følte 75 procent, at de havde fået et godt liv.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tanker om selvmord, problemer i forbindelse med forældres skilsmisse og ensomhed. Sådan oplevede sundhedsplejerske Connie Faurholt stemningen i 8.-klasserne på Vrejlev-Hæstrup Skole uden for Hjørring for tre år siden, da hun havde haft eleverne gennem den obligatoriske undersøgelse og sundhedssamtale. Så slog hun alarm.

»Rigtig mange følte, de havde et dårligt liv. En enkelt havde forsøgt selvmord 14 dage før samtalen, og to tænkte på det. Derfor besluttede vi, at vi måtte gøre noget for eleverne«, siger Connie Faurholt.

58 procent af eleverne følte, at de havde et dårligt liv. Så det var ikke svært for Connie Faurholt at engagere skolelederen og de to 8.-klassers lærere.

»De var faktisk gode ved hinanden i 8. klasse, men de havde haft det meget hårdt i 7. klasse«, siger lærer Karin Dalsgaard.

»Vi havde set programmet 'Chris på skolebænken', hvor sundhedscoach Chris Mac­Donald arbejdede med en gymnasieklasse. Vi tænkte, at vi må da kunne bruge nogle af de metoder, for at børnene kan få det bedre«.

Alle elever fik udført en sundhedsprofil med en individuel samtale, en konditest, måling af BMI og en blodsukkermåling. Eleverne udfyldte kostskemaer og havde møder med kostvejleder og sundhedsplejerske. Efter samtalerne satte de sig mål for det liv, de ville leve, og det, de ønskede at lære.

De modtog undervisning i sundhed og var med til at tilberede maden til det orienterende forældremøde.

Hver dag motionerede eleverne i to gange ti minutter i skoletiden.

Efter tre måneder viste nye samtaler, at 75 procent af 8.-klasse-eleverne nu følte, de havde et godt liv, og de resterende 25 procent at de havde det bedre.

Det er nu tre år siden, at projektet kørte. Klasserne har forladt skolen, men erfaringerne lever videre.