Debat
Vi står over for et valg
Pia Jessen, Varde Lærerkreds > kreds 103
1.-SUPPLEANT:
Marianne Giannini
2200 København N
Kreds 011
2.-SUPPLEANT:
Jørgen Erik Ebsen
5330 Munkebo
Kreds 080
Stillere & kreds:
Marlene Engelbrechtsen 061 • Helle Krabek Thomsen 103 • ChristelSkaarup 103 • Bo Mathiasen 103 • Rasmus Møller Nielsen 103 • LilianHvas 159 • Lone Nyholm Adler Sørensen 133 • Heidi StammerjohannMadelung 060 • Lisbeth Berth 080 • Marianne Frost Sørensen 011 •Brita Amdi 153 • Hanne Gaardsted Thorsen 140 • Johan LønsgaardRandrup 131 • Lene Rask Lybæk 092 • Heidi Martensen 095 •Anna-Mette Frederiksen 023 • Pia Schmehl Nielsen 010 • HelleVerdier 021 • Gitte Lisa Vieth 025 • Ninna Stensgaard Jørgensen 036• Bodil Høeg 036 • Dorthe Bundgaard Clausen 140 • Ingelise Haag 020• Gitte Eghøj 080 • Lisbet Søndergaard 080 • Lisbeth LykkeChristensen 103 • Bjarne Alsaker 103 • Lars Vestergaard HansenJytzler 103 • Kathe Glader 092 • Jane Krøyer 011 • Kira ElisabethKlit Nielsen 103
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Som børnehaveklasseledere er vi starten på børnenes og forældrenes møde med folkeskolen. Et møde, som skal sikre den gode skolestart og i den anden ende være med til at sikre, at 95 procent af en årgang kommer i gang med en ungdomsuddannelse.
Det er store mål at sætte sig. Undersøgelser viser, at når skolestarten er god, får det en varig og positiv betydning for det videre skoleforløb og den efterfølgende ungdomsuddannelse.
Derfor er det vigtigt, at vi fortsat har en børnehaveklasseleder i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse, som kan være med til at sikre helheden i folkeskolen.
Som folkeskole er vi den største samfundsinstitution, hvor et af de grundlæggende formål er at forberede børnene til deltagelse i og at tage medansvar for vores samfunds demokratiske værdier. Værdier, der ikke må gå tabt i forberedelse til nationale test, der på ingen måde er med til at afspejle barnet med dets forskellige kompetencer. Demokratiske værdier, sociale kompetencer og fagligt udbytte er vigtige elementer i arbejdet med at udvikle børn til kompetente samfundsborgere.
Det er en spændende tid, der ligger forude. Der er vigtige opgaver, der skal løses. Blandt andet de kommende periodeforhandlinger op til Overenskomst 21. Der er også spørgsmålet om de nationale test. Skal de være der i fremtiden? Og hvis ja, hvordan skal de så se ud? Hvad med inklusion? Kan vi det? Eller hvordan kan vi gøre det bedre? Der er mange opgaver at tage fat på.
Med 20 års erfaring i folkeskolen og mange års erfaring fagpolitisk er jeg klar til at bidrage til arbejdet med, at folkeskolen forbliver folkets skole i den bedst mulige udgave.
Pia Jessen
Kandidat til DLF's hovedstyrelse
Formand for Børnehaveklasseforeningen