Kommentar fra fagbladet Folkeskolen
Lærerne skal fejres
Den 5. oktober er international lærerdag og tid til refleksion over kvalitet i undervisning og lærerens vigtige rolle
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En blomst på Mors Dag og en lommekniv til far, når det er fædrenes mærkedag. Det er traditioner, vi alle kender til.
Derimod ved de færreste i Danmark, at den 5. oktober er Lærernes Internationale Dag indstiftet af FN og det skal der gøres noget ved.
For det er gennem den uddannelse, et lands borgere får, at vi lægger grundstenene til det samfund, vi lever i. Her er lærerne helt centrale, og det er der god grund til at sætte fokus på ved en årlig mærkedag. Derfor er Danmarks Lærerforening og U-landsorganisationen Ibis gået sammen om at markere Lærerens Dag, og ude på alle skoler skulle der nu være delt »papiræbler« rundt. Det er en lille folder udformet som et æble med små artikler. Ideen er, at artiklerne kan være afsæt for en debat om kvalitet i undervisningen og lærerens rolle.
Man kan med rette spørge, hvorfor en organisation som Ibis der arbejder med udviklingsprojekter i Afrika og Latinamerika ønsker at fejre Lærerens Dag i Danmark. Det enkle svar er, at fokus i vores arbejde er at give nogle af verdens fattigste mennesker en uddannelse af god kvalitet, og her er lærerne omdrejningspunktet. Der er naturligvis stor forskel på lærernes vilkår i Danmark og de forhold, lærere arbejder under i Afrika og Latinamerika. Men fælles for skolehverdagen er hvad enten den foregår under et træ i Ghana eller i et splinternyt skoledesign i Gentofte at lærerens indsats er nøglen til kvalitetsundervisning.
Desværre arbejder mange lærere i specielt Afrika under meget dårlige vilkår, hvor det næsten er umuligt for lærerne at give eleverne en god undervisning. Overfyldte klasselokaler, en løn, man ikke kan leve af, ringe uddannelse og en forældet pædagogik er blot nogle af de udfordringer, lærere kæmper med i mange ulande.
Derfor er det vigtigt for os at være med til i en global sammenhæng at rejse debatten om, hvad der er god kvalitet i undervisningen, og den rolle, lærerne spiller i den sammenhæng. Vi vil gerne være med til at give Lærerens Dag i Danmark et internationalt perspektiv.
Det er også vigtigt, at der kommer flere resurser til arbejdet for at give alle en uddannelse. Her er en af de største internationale udfordringer, lærergerningen står over for i dag, at verdens regeringsledere har lovet alle børn adgang til skolegang af god kvalitet i 2015. Et mål, Ibis bakker helt og fuldt op om. I dag er der 100 millioner børn, som aldrig kommer i skole, og at få alle de børn i skole kræver uddannelse af nye lærere. For at kunne leve op til kravet om god kvalitet kræver det også efteruddannelse af nuværende lærere, som i verdens fattigste lande ofte kun har en sporadisk uddannelse og i mange tilfælde mangler nye pædagogiske metoder til at inddrage eleverne på en meningsfyldt måde.
Det er på den baggrund, Ibis og DLF har valgt at kombinere Lærerens Dag med en indsamling. Det sker ved, at alle lærerkredse har haft mulighed for at bestille rigtige røde æbler til at sælge på lærerværelset til en »humanitær pris« på 20 kroner per styk. Overskuddet fra salget går til uddannelse af lærere i Sydafrika. Et land, hvor man blandt andet kæmper med arven fra apartheidtidens indoktrinering og med uvidenhed og fordomme om hiv/aids.
Lærerens Dag er på ti år blevet et fasttømret globalt fænomen, og den 5. oktober bliver nu fejret og markeret på forskellig vis i over hundrede lande rundt om i verden. Jeg håber, at vi også i Danmark vil gøre Lærerens Dag til en stolt tradition. Ikke kun på lærerværelset, men også ved bredt at markere dagen og fejre lærergerningen overalt i landet.
Hvis ikke der bliver solgt æbler på din skole, kan du støtte indsamlingen på lærerdagens hjemmeside www.ibis.dk/laererdag
Debatmøde på Lærerens Dag
Tirsdag den 5. oktober, klokken 19.00, i Rundetårn i København:
Oplæg ved Peter Mortimore fra OECD-review-gruppen, Anders Bondo Christensen, DLFs formand, Thyge Winther-Jensen, professor på Danmarks Pædagogiske Universitet.
Hvordan påvirker internationale undersøgelser?
Hvad er kvalitetsundervisning?
Hvilken rolle spiller læreren?
Arrangør: Ibis og DLF.