Debat

Er der nogen hjemme?

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi får selvfølgelig sommer på et tidspunkt igen, men et sandt efterår med regn og slud er startet, og intet tyder på, at foråret og overenskomstforhandlingerne medbringer prognoser om den gode sommer.

Vi forsøger at råbe regeringen op. Hvorfor skal flere end 3.000 lærere gå ledige, samtidig med at lærerflokken på arbejdspladserne er ved at slide sig selv op. Inklusionen, Ny Nordisk Skole, og opremsningen kunne fortsætte, bliver næppe en succes, hvis ikke arbejdsvilkårene forbedres betragteligt. Man sparer ikke otte procent af lærerstillingerne væk, uden at det kan mærkes på såvel kvalitet som engagement og ikke mindst lærernedslidningen.

Vi havde satset på regeringsskiftet, troet på den danske model, men meget tyder på, at illusionerne brister. Ingen regering i nyere tid har på samme måde vendt ryggen til den danske model og uden om fagbevægelsen topstyret ledelsen af landet. Vi som borgere, men også kommunerne som daglige administratorer af blandt andet skolevæsenet, bliver holdt ude og trådt på, i en grad der ikke er værdig. Økonomisk styring har sat enhver kvalitetstankegang ud på sidelinjen. End ikke velmenende kommuner kan få lov. Skatteskruestikken er strammet ind.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vores egen minister vil os det faktisk godt, hun forstår os og vil gerne snakke samme sprog, men man kunne godt frygte, at hun heller ikke kan finde »nogen hjemme« på Borgen. Kongressen skrev i forrige uge et brev til landets statsminister. Et skarpt og præcist et af slagsen.

Primært er det regeringens og KL's tætte sammensværgelse og sammenkædning af ny lov med flere undervisningstimer til børnene og ændringer af vores arbejdstidsaftale, der er forundrende og bekymrende. Der er en alvorlig frygt for, at bestræbelserne på at styrke kvaliteten i undervisningen bliver kvalt i ukvalificerede indgreb uden inddragelse af eksperterne.

Kære regering, åbn døren og vis, at der er nogen hjemme. Vis respekt for de lærere, der kæmper den daglige kamp, giv de mange, der gerne vil ind på arbejdsmarkedet, en reel mulighed. Brug resurserne på at skabe et Danmark, vi kan være bekendt.

De danske skoler er fyldt med dygtige, engagerede og begejstrede lærere. Det tjener ikke noget formål at mistænkeliggøre lærernes indsats. En konflikt med os vil være ødelæggende for kvaliteten af undervisningen og for vores arbejdsmiljø.

Inklusionen af flere elever i normalundervisningen og Ny Nordisk Skole skulle gerne blive succeshistorier. Det bliver de ikke uden os. Fortsætter regering og KL ad den kedelige sti, der er anlagt, vil store dele af skolens kultur, der bygger på begejstring og engagement, blive lagt i ruiner, og risikoen for at tabe en generation af unge på gulvet vil være uundgåelig.