EN TYDELIG LOKALE SKOLELEDELSE
GENERELLE ANBEFALINGER
Sætte god skoleledelse på dagsordenen i form af følgende sekskendetegn:
At sætte en tydelig retning for skolens udvikling
At samarbejde med lærerne om ledelsesopgaven At sikre en godfordeling og prioritering af opgaver
At tydeliggøre lærernes professionelle råderum Atunderstøtte et godt teamsamarbejde
At udøve praksisnær ledelse i hverdagen
Kommunen skal give lederne et passende ledelsesrum og mulighedfor at udvikle deres ledelse ved at:
Sikre lederne et passende ledelsesrum og understøttelse afnærværende ledelse ved at sikre en fælles lokal forståelse for "detlange seje træk" i skoleudviklingen og i det daglige understøtteog, hvor nødvendigt, udfordre skoleledelserne.
Give lederne muligheder for at udvikle deres ledelse, bl.a.praksisnær kompetenceudvikling i form af fx netværk, supervision ogmesterlære.
FORSLAG TIL NYE INITIATIVER
Videndeling om god tilrettelæggelse af arbejde og arbejdstid
Kommissionen foreslår, at KL, Danmarks Lærerforening ogSkolelederforeningen tager initiativ til et projekt, der indsamlerog deler god ledelsespraksis om tilrettelæggelse af lærernesarbejde, fx skemalægning, opgaveoversigter, årsplanlægning samtorganiseringen af individuel og fælles forberedelse.
Kommissionen foreslår samtidig, at parterne på henholdsvisungdomsskole- og sprogcenterområdet overvejer lignende tiltag -eventuelt i forlængelse af de erfaringer, der bliver gjort påfolkeskoleområdet En fælles strategi for udvikling af godskoleledelse, hvor følgende delelementer overvejes inddraget
Formelle uddannelsestilbud til skolelederne
Talentudvikling
Ledelsesudvikling i netværk