Skoleleder vil sikre lærerne muligheder

På Langebækskolen holder leder Torben Folke Månsson fast i, at lærerne selv skal have mulighed for at planlægge en del af arbejdet, selv om de arbejder efter mødeplan.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Det stritter i mig, hvis jeg skal udarbejde en mødeplan, hvor alt er skemalagt. Det ligger så langt fra den måde, som lærere tænker på. Jeg har dyb respekt for den måde, de arbejder på. Og min pligt er at få det her til at fungere«, siger Torben Folke Månsson, som helst så, at Vordingborg Kommune og lærerkreds kunne blive enige om en aftale, hvor lærerne får ansvaret for at løse den samlede undervisningsopgave professionelt og selvstændigt.

Skolen har skåret 11 lærerstillinger inklusive lærere i den vidtgående specialundervisning. Kommunen har bestemt, at lærernes undervisningstid skal sættes op fra 675 timer til 680 timer. Langebækskolen havde desuden et stort underskud, som kommunen kræver bliver indhentet. Derfor bliver lærernes undervisningstid sat op.

»Vi har ændrede vilkår. De ekstra timer, lærerne får, har ikke noget med mødeplanen at gøre. Men det er klart, at man kan mærke det. Vi kan ikke røre ved, at lærerne har 155 timer til udvikling og 375 til individuel forberedelse«, siger Torben Folke Månsson.

Han håber, lærerne vil have vænnet sig til de nye vilkår omkring efterårsferien.

»Der er ikke noget at sige til, at lærerne er forvirrede. Hvis man har forskellige forventninger til opgaven, så vil det tage lidt tid, inden man får afstemt forventningerne«.

Maria Becher Trier