Debat
Fordeling af arbejdsopgaver – ikke tidtælleri
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kære Bjarne Kent Nielsen.
Jeg er helt uenig i din fremstilling af og retorik vedrørende lærerarbejdet (debatindlæg i Folkeskolen nummer 10, redaktionen).
Stakkels naive skoleledere
Skolelederforeningen har i hele forhandlingsforløbet fremhævet, at vi har ønsket et større ledelsesmæssigt råderum, bedre fleksibilitetsmuligheder og en aftale, der i højere grad understøtter fællesskabet og samarbejdet i skolen.
Skolelederne vil understøtte lærerarbejdet som det professionsarbejde, det er og skal være. Lærerarbejde skal også fremover være præget af høj grad af autonomi, ansvar, engagement og kvalitetsbevidsthed. Uanset om det er i op- eller nedgangstider.
Men fællesskabet og et meget tættere samarbejde i selve undervisningen skal prioriteres op. Det vil give bedre resultater for eleverne, og det vil give et bedre arbejdsmiljø.
Ledelse skal i den sammenhæng handle om fordeling af arbejdsopgaver og ikke om tidtælleri. Der er en bestemt mængde arbejde på skolen, der skal udføres. Det skal fordeles så kvalitetsbevidst og retfærdigt som muligt mellem de medarbejdere, der er ansat.
»Pølsefabriklønarbejdere« er der ikke plads til i folkeskolen.