Lærer Henrik Mandrup og tillidsrepræsentant Casper Christiansen skal undervise mere næste skoleår, men de kan ikke se, hvilke opgaver der kan skæres bort fra deres
timeplan.
Foto: Bo Tornvig
Lærere i Fløng: Vi arbejder fuld tid
Lærerne på Fløng Skole føler sig mistænkeliggjort. De ser gerne, at eleverne får mere undervisning. Men det er der ikke udsigt til. Lærerne skal undervise mere, men det giver ikke eleverne mere undervisning
- snarere ringere undervisning, frygter lærerne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Når vi kigger på vores timeplan, så passer den. Vi bruger al den tid, vi skal. Jeg kan ikke se, hvilke opgaver der kan skæres væk«, siger lærer på Fløng Skole i Høje-Taastrup Henrik Mandrup.
Egentlig skulle tre lærere fortælle om arbejdstiden på skolen, men en voldsom sneboldkamp blandt 9.-klasserne i skolegården kræver opmærksomhed. Så planerne må ændres og interviewet brydes op. Sådan er det også med arbejdstiden på Fløng Skole. Politikerne i Høje-Taastrup har besluttet, at lærerne skal bruge mere tid på undervisning næste skoleår, så der er udsigt til, at nogle af de andre opgaver, som lærerne varetager, skal skæres væk. Lærerne har svært ved at se, hvilke opgaver de ikke skal udføre.
»Under den gamle arbejdstidsaftale talte man mere timer. For mig virker det, som om man er på vej tilbage. Det virker, som om arbejdsgiverne ikke tror på, vi laver nok. Det er en mistænkeliggørelse«, siger lærer og tillidsrepræsentant Casper Christiansen.
Den tid, lærerne i Høje-Taastrup bruger på teamsamarbejdet, blandt andet til fleksible skemaer, er vigtig for kvaliteten i undervisningen, mener de.
Lærer Henrik Mandrup mener, at kommunerne begår en fejl, hvis de mener, at det kun er flere timer, der gør elevers læring succesfuld.
»Rigtig meget tid bruges på planlægning og udarbejdelse af undervisningsmaterialer. Undervisningsdifferentiering, inklusion og specielle forhold omkring elever er tidskrævende, men det gør vores arbejde rammende og nærværende for den enkelte elev. Men de opgaver er sværest at dokumentere og synliggøre over for vores politikere«.
En undersøgelse fra KL viser, at lærerne på skolen i gennemsnit bruger 39,3 procent af arbejdstiden på undervisning. Samme undersøgelse viser, at lærerne på Charlotteskolen, der ligger i et mere udsat område i Høje-Taastrup, bruger 42,6 procent af tiden på undervisning. Kommunalbestyrelsen har besluttet, at lærerne næste år skal undervise mere. Der skal spares på skolerne, og den enkelte skoleleder skal se på, hvordan pengene kan findes.
Dorte Tofte er lærer og læsevejleder på Fløng Skole og har derfor kun 20 lektioners undervisning om ugen. Hun bruger også tid på at vejlede sine kolleger og tid med enkelte elever. Men hun ville ønske, at der samlet set var mere tid til undervisning på skolen. Især i overbygningen mangler der tid i fag som biologi og kristendom. Men med besparelser i sigte ved hun, at det nok ikke kommer til at ske.
»Det er meget vigtigt at få beskrevet de ting, som vi ikke skal. Langt de fleste lærere sidder i dag til klokken fire og fem på skolen. De fleste arbejder mere, end de skal. Nogle år arbejder vi mere end andre år, fordi der kan være udfordringer det ene år, som ikke er der det næste. Men der skal være en grænse, for vi kan principielt arbejde hele tiden. Så vi skal vide, hvad vi ikke skal lave«, siger hun.
Henrik Mandrup mener, at det kommer til at gå ud over kvaliteten i skolen, når lærerne skal bruge en større del af arbejdstiden på undervisning.
»Meget af det, vi laver, som ikke er undervisning, er jo samarbejde med forældre, psykologer og socialrådgivere og teamsamarbejde. Hvis vi får mindre af det, går det især ud over de svage elever«, frygter han.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra skolens ledelse.