Drop det partnerskab og kom ind i kampen, lød det fra Helen Sørensen, Herning
Foto: Klaus Holsting
Kongressen: Kom ind i kampen KL
Lærerne strækker armen frem og indbyder KL til samarbejde. En enstemmig kongres besluttede, at DLF fortsat vil samarbejde med kommuner og regering for at sikre, at lærerne kan levere god undervisning til eleverne. Kom ind i kampen KL, lød budskabet igen og igen fra talerstolen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi vil gerne samarbejde med KL. Det budskab stod klokkeklart, da en enig kongres her i eftermiddag vedtog, at Danmarks Lærerforening både centralt og lokalt vil søge at samarbejde med kommunerne og regeringen på trods af den mediestorm, der de seneste måneder har raset om lærernes arbejdstid.
Formand for DLF Anders Bondo Christensen sagde, at han godt kan forstå, hvis nogle har lyst til at sige, at nok er nok, men samarbejde er vejen frem.
"Når jeg bliver ved med at sige, at vi skal sende den fremstrakte hånd, så er det fordi der ikke er nogle alternativer. Hvis vi ikke gør det, så bliver taberne elever og folkeskolen", sagde Anders Bondo.
Drop partnerskabet om effektivisering af lærerarbejdstiden
Formand for Herningegnens Lærerkreds Helen Sørensen opfordrede KL til at stoppe det partnerskab om effektivisering af lærernes arbejdstid, som de lige nu indbyder kommuner til at deltage i.
"Jeg vil opfordre KL og kommunerne til at droppe det partnerskab, man nu er med til at indbyde kommunerne til - det er og bliver selvskabt plage. Drop den arbejdsform og kom ind i kampen sammen med lærerne".
Formand for overenskomstudvalget Gordon Ørskov Madsen gik i kødet på kommunernes sparedagsorden og bakkede Helen Sørensen op.
"Kom ind i kampen. Selv om vi bliver fattigere behøver vi ikke at blive dummere", lød hans opråb.
Delegeret: Hvad med KL's ansvar?
I den resolutionen kongressen vedtog er der en lang række rammer for lærernes arbejde, som DLF ønsker at samarbejde med arbejdsgiverne om. DLF vil blandt andet samarbejde om at sikre, at eleverne altid møder lærere med et højt kompetenceniveau, lærere som er engagerede, lærere som løbende følger op på den enkelte elevs udbytte af folkeskolen og lærere som løbende fornyr og udvikler undervisningen i fagteam.
Vibeke Lynge formand for Høje-Taastrup Lærerkreds mente, at det også var vigtigt at signalere, at det ikke er lærerne, der har ansvaret for at sikre kvalitet i undervisningen. Hun mente, at der også i resolutionen burde stå noget om, hvilke forventninger DLF har til KL.
Det bakkede Lars Gunnar Nilsson fra Ballerup Lærerforening hende op i.
"Det var dog en fantastisk bunke krav, som vi skal opfylde. Hvad med det som kommunerne skal opfylde? Jeg vil gerne støtte Vibekes forslag om, at det kommer med", sagde han.
Men ordlyden blev ikke ændret, og både Lars Gunnar Nilsson og Vibeke Lynge valgte at stemme for resolutionen.
Læs mere
Resolution: Lærerne tager ansvar