Vil KL forlæns eller baglæns - DLF's Gordon Ørskov Madsen er i tvivl

Advarer kommunerne mod at spille hasard med lærernes arbejdstid

KL har stiftet et partnerskab mellem kommuner for at få lærerne til at undervise i en større del af arbejdstiden. Lærerne advarer i en udtalelse kommunerne mod på den måde at spille hasard med vilkårene for en kommunal folkeskole.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forlæns-og-Baglæns vandrede rundt på planeten Joakim sammen en stor gul bamse i et børneprogram i 1983. Det tohovedede dyr kunne aldrig blive enig med sig selv om, hvad vej, det skulle gå. Det kan KL heller ikke, konstaterede Gordon Ørskov Madsen, da han fremlagde hovedstyrelsens bud på en udtalelse fra kongressen.

På den ene side kommer KL med udmeldinger om at udvikle arbejdstidsaftalen for på den måde at højne undervisningens kvalitet. På den anden side er der et konsulentkorps, der rejser rundt og laver beregninger for kommunerne for at finde besparelser i lærernes arbejdstidsaftale.

"Vil KL gå forlæns, positivt fremad, udvikle arbejdstidsaftalen og udvikle skolen? Eller vil KL sidde med rigide og banale regnestykker om lærernes arbejdstid uden hold i virkelighedens skolehverdag, med det resultat, at skolen reduceres fra en afgørende undervisningsinstitution til opbevaringsanstalt for stadig mere maskinel indlæring?" spurgte Gordon Ørskov.

DLF-Formand Anders Bondo bakkede op:

"Vi må konstatere, at regnedrengene i KL og kommunerne har taget over", sagde han og understregede, at det er vigtigt, at man lokalt får politikerne og ikke bare embedsmændene med, når den lokale aftale skal forhandles.

Se kongresresolutionen til højre.