Debat
Aftaler rimer på ansvar
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Se danmarkskortet: Kommuner indgår læreraftaler imod KL's anbefalinger
I skrivende stund er der indgået lokale arbejdstidsaftaler i 21 kommuner, og foreløbigt 30 procent af skoleeleverne vil have lærere, der arbejder i en aftalt ramme. Det er glædeligt, at så mange kommuner har set mulighederne i at indgå aftale. Hvis skolereformen skal godt fra land, så skal der sættes tryk på samarbejdet. Det vil en lokal aftale fremme - det ser vi allerede. Men der er stadig mange kommuner, som holder fast i den opfattelse, at »aftaler indsnævrer ledelsesretten«, og dermed indskrænker det ledernes muligheder for at lede. Det er ganske enkelt forkert. Fokus er forkert, det handler nemlig om ansvar og om at skabe engagement.
Alle lærere er drevet af ambitionen om at nå så langt som muligt med de elever, man har ansvaret for. Hvad sker der med ansvaret, når medarbejdere får meldingen: »Nu skal der ledelse til - væk med selvbestemmelse og selvstændig, professionel prioritering«? Der sker det, at man trækker sig mere i baggrunden og lader mere af ansvaret ligge. Og der er brug for det stik modsatte, hvis eleverne skal nå længere. Der er brug for at trække i samme retning i fællesskab. Det forhold er der flere og flere kommuner og ledere, der får øjnene op for.
De seneste to års begivenheder på undervisningsområdet bør aldrig blive glemt! Det er langtfra det samme, som at vi ikke skal videre - for det skal vi! Vi kan blot håbe, at flere vælger samarbejdsvejen og lægger konfliktretorikken på hylden. Hvis skolereformen skal godt i gang, er det på høje tid. Det er helt uforståeligt, at man som arbejdsgiver ikke satser mere på at finde fælles løsninger i stedet for at fortsætte konflikten. Som eksempelvis viceborgmesteren i Halsnæs, der for nylig bad kredsen om at holde kæft, rette ind og tage ansvar. Det er tre uforenelige størrelser - at holde kæft, rette ind og tage ansvar kan i sagens natur ikke lade sig gøre på samme tid. Skoleudvikling og positive forandringer skabes af viden, gode ideer og engagement. Ved at medarbejderne tager et professionelt ansvar. Det kommer ikke af sig selv, og det kommer slet ikke, så længe arbejdsgiverne opretholder konfliktretorikken. Drop den og tag ansvar! Det har skolen og eleverne fortjent, og det har mange kommuner forstået.
Viceborgmester: Lærerne skal holde kæft og rette ind