Lærer til lærer

ProjektApp.dk - et gratis platformsuafhængigt værktøj til projektopgaven

ProjektApp.dk er et redskab, der letter arbejdet for både lærer og elever, når de skal arbejde med projekter.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fra idé til redskab

Mange udskolingslærere kender frustrationen over ikke at kunne følge elevernes proces tæt nok, når de arbejder med projektopgaver. Processen skal tælle med i den samlede bedømmelse af projektet, men det kan være svært at holde overblikket, når de forskellige grupper ofte ikke er fysisk tilstede i klasseværelset. På samme måde kan det være vanskeligt for eleverne selv, at holde styr på deadlines, halvfærdige kladder og logbøger.

Ann Frank, som er matematik- og fysiklærer på Hornslet skole Djursland, fik ideen til en app., der kan gøre projektprocessen lettere og mere overskuelig. Hun fortæller: “I august 2012 blev jeg kontaktet af en it-konsulent fra et privat firma i Århus, som efterlyste gode idéer til undervisnings apps til folkeskolen. Jeg samlede straks handsken op, da jeg længe havde tænkt, at der manglede et it-redskab til at skabe overblik, når man arbejder projektorienteret.”

Ann Frank kontaktede it— og læringsvejlederen på Hornslet skole, Karin Kjeldsen, for at få en samarbejdspartner til projektet. Derefter gik det hurtigt…

“Helt lav-praktisk gik vi i gang med at tegne en skitse af strukturen på app´en: hvad skulle den indeholde? - i hvilken rækkefølge skulle de forskellige muligheder komme?,- hvilke rettigheder skulle eleverne have og hvilke skulle lærerne have? -skulle forældrene også være en del af app´en? osv.Herefter indledte vi et samarbejde med it-firmaet om at få overført vores ideér til “it-sprog”. I denne proces oplevede vi, hvor svært det er, at få den pædagogiske og didaktiske dagligdags praksis overført til et digitalt redskab”, fortæller Karin Kjeldsen.

Ret tidligt blev vi to idéudviklere klar over, at vi havde fat i noget vigtigt, men at det også ville blive stort og omfattende både arbejdsmæssigt og økonomisk. Derfor søgte vi Kulturstyrelsen, og fik i januar 2013 besked om fuld støtte til projektet. Samtidig blev læringskonsulent fra UVM, Thomas Jensen, tov-holder på projektet.

Den første prototype var klar i maj 2013 og blev herefter testet på flere skoler. Efter en del besvær med at få implementeret Uni-login i app´en, kunne værktøjet endelig tages i brug i maj 2014.En anden årsag til at det trak lidt ud, var at redskabet skulle være platformsuafhængig, og netop af den grund er det blevet til en web-app. Den kan altså hentes til både pc, tablet og mobil.

App´ens opbygning og funktion

Karin Kjeldsen beskriver app´en, som et strukturerings- og kommunikationsredskab i et: “Det har været vigtigt for os at app´en var let at anvende, og let at sætte sig ind i uden at det kræver mange timers forberedelse. Det tager ca. 20 minutter at oprette et projekt, - få eleverne ud i grupper og komme igang med arbejdet”.

Kort fortalt er app´en bygget op i 3 dele: en lærer-del, en elev-del og en forældre-del.Når læren opretter et projekt genereres koder, som gives til vejlederteamet omkring den pågældende klasse. På samme måde tildeles eleverne en kode, som knytter dem til projektet, og når læreren har godkendt gruppeanmodningerne, kan eleverne gå i gang med selve projektopgaven.

Læreren udarbejder en tidslinje med deadlines, som slår igennem hos både elever, lærere og forældre. Lærerne kan nu følge alle eleverne og deres processer omkring arbejdet med projektopgaven. App´en har også en kommunikations del - en chat - som letter vejledningen, da læreren altid kan komme i kontakt med de forskellige grupper og omvendt. Lærerne kan også til enhver tid “gå over og kigge” i elevernes opgaver, elektroniske logbøger m.m. De kan dog ikke skrive på elev-sitet.

Ann Frank fortæller: “Vi har bevidst valgt, at lærerne ikke skal kunne skrive direkte i elevernes opgaver. Vi mener, at læreren for nemt ville komme til at styre elevernes arbejde for meget, og at eleverne omvendt ville føle sig overvågede. I chatten kan der stadig kommunikeres direkte uden at lærerens margenkommentarer pludselig indgår i den færdige projektopgave. Samtidig har vi også indlagt en bedømmelses del på lærersitet, som mange er glade for, fordi det har lettet deres arbejde med udarbejdelse af de skriftlige udtalelser”.

Alle elementer i projektforløbet, både projektopgave og logbøger er samlet ét sted, og når opgaven afsluttes, kan der printes en samlet dokumentation for projektet.Appen giver samtidig mulighed for at gemme billeder, filer, lyd og video.

Endelig er der en forældre-del, hvor der gives gode råd til forældrene, om hvordan de kan støtte deres barn i projektforløbet. De kan ikke se elevens arbejde, men kan via tidslinjen følge projektet.

De didaktiske overvejelser

Karin Kjeldsen fortæller at differentiering har ligget os meget på sinde i udarbejdelsen af app´en. : “ Vi har bl.a. niveaudelt lærervejledningerne i app´en. Under hver del kan der søges informationer på 3 forskellige niveauer: en kort og let tilgængelig, en lidt mere udførlig beskrivelse og endelig en mere udbygget del, som bl.a. linker til EMU´s hjemmeside og de officielle vejledninger”.

“- På samme måde er der mulighed for differentiering på elev-sitet”, supplerer Ann Frank og fortsætter:, “- vores erfaring er, at selv elever med læsevanskeligheder kan anvende app´en. Disse elever har bl.a. mulighed for at lave videodagbog og anden dokumentation via billeder”.

App´ens stramme struktur er en stor hjælp, for de elever, der har svært ved at bevare overblik og skabe systematik, men gavner også for de stærkeste elever, fordi de kan bruge den vundne tid til yderligere fordybelse i selve projektarbejdet.

ProjektApp.dk er ikke kun et værktøj som kan anvendes i forbindelse med den obligatoriske projektopgave i 9.kl. Det kan bruges i alle fag og helt ned i indskolingen fra 3. klasse i forbindelse med emnearbejde, men også på videregående uddannelser, hvor de samme arbejdsformer indgår.

Afslutningsvis understreger Karin Kjeldsen, at det er vigtigt at være bevidst om, at app´en IKKE erstatter den værdifulde diskussion, der opstår i klassen når projektarbejdet sættes i gang, elevernes indbyrdes snak samt processen med at finde delemner m.m.

Få gratis besøg…

Karin Kjeldsen og Ann Frank kommer gerne på besøg på skoler, for at vise hvad appen kan og gerne med hands-on. Dette vil være gratis ind til årets udgang.Værktøjet kan findes på www.ProjektApp.dk samt en mindre trin-for-trin-vejledning til App’en på www.projektapp.123hjemmeside.dk