Der er brug for at ændre på afgangsprøverne, mener skolepolitikerne i Odense. De nuværende prøver sænker ”lærernes villighed til at tage ’didaktiske chancer’” og ”elevernes nysgerrighed og villighed til at fordybe sig”, mener de.Jesper Knudsen
Stor kommune vil have afgangsprøverne ændret
Reformér elevernes afslutning på folkeskolen og giv færre penge til de privilegerede privatskoler, lyder ønskerne, som politikerne i landet tredje største by har sendt til undervisningsministeren.
Der
bliver gjort store tanker i Odense om, hvordan en stadig mere og mere presset folkeskole
kan fortsætte som forældrenes førstevalg.
Annonce:
I marts nedsatte politikerne 'en taskforce af
eksperter' og bad dem komme med bud på, hvad der skal til at vende den stigende
mistrivsel, og hvordan der politisk kan arbejdes for at få flere til at vælge
den lokale folkeskole.
Det
blev til 32 konkrete anbefalinger fra taskforcen, og nu har Odensepolitikerne sendt et brev med to konkrete ønsker til børne- og undervisningsminister
Mattias Tesfaye (S) og resten af skolepolitikerne på Christiansborg.
Brevet kalder Odensepolitikerne selv for ”et konstruktivt indspark til de
forhandlinger”, som undervisningsministeren har varslet til efteråret.
Ifølge Odensepolitikerne
er ”ét af flere greb” til at modvirke den stigende mistrivsel at lave markante
ændringer i Folkeskolens Afgangseksamen.
For i sin
nuværende form begrænser den ”lærernes villighed til at tage ’didaktiske
chancer’” og ”elevernes nysgerrighed og villighed til at fordybe sig”, skriver
de i brevet.
Konkret er skolepolitikerne
i Odense blevet enige om at appellere for, at der både bør laves om på prøverne,
nogen af prøverne skal droppes, og at prøverne bør fordeles bedre udover elevernes
sidste skoleår, i stedet for som i dag, hvor de alle ligger i foråret.
Hvor mange prøver der
konkret bør være, har udvalget dog ikke et konkret bud på, lyder det fra børn-
og ungerådmand
Susanne Crawley Larsen (R).
Annonce:
Offentlige sygehuse er dyrere, fordi man også tager de svære patienter. Sådan er det også med folkeskolen. Vi tager de svære børn og forældre”, sig
Susanne Crawley Larsen, børn- og ungerådmand i Odense
”Det er ikke os,
der skal beslutte, hvordan det skal være. Vi kan bare konstatere, at vi er et land
med forholdsvis mange afgangseksamener i forhold til de andre nordiske lande,
og når vi snakker med unge, så siger de, at det er noget, der presser”, siger
hun.
Den radikale
rådmand forklarer, at partierne i Odense er enige om, at de nuværende prøver er
for rigide.
”Prøverne handler
rigtigt meget om at reproducere en viden, man har fået fra en bog. Der er ikke
mange af vores eksamener, der handler om at være god med sin krop, hænder eller
til at bruge sin fantasi. Paradoksalt nok kan man få en okay karakter i idræt
eller musik uden at være særlig god til at praktisere fagene, fordi man fx ved
noget om nodeteori eller citronsyrecyklus”, siger Susanne Crawley Larsen.
Konkurrencen om
eleverne er ulige
Annonce:
Som mange andre
steder i landet må politikerne i Odense også konstatere, at flere og flere
forældre vælger at sende deres børn på en fri- eller privatskole. Samlet går 22 procent af kommunens børn i den skolepligtige alder i en fri-
eller privatskole.
Det skyldes ifølge politikerne blandt
andet ”en ulige konkurrencesituation om eleverne”. Derfor ser de gerne, at
Christiansborg indfører ”en mere
differentieret fordeling af det statslige tilskud til fri- og privatskoler”.
Er
det her en måde at sige, at fri- og privatskolerne skal have færre penge?
”Det er en måde at sige
på, at hvis man er en privatskole, og man har valgt at have et segment af børn
med få problemer både derhjemme og i skolen, så skal man ikke understøttes lige
så meget, som hvis man er en privatskole, som løser en social opgave fx i et
lokalområde”, siger Susanne Crawley Larsen.
Annonce:
"Vi
tager de svære børn”
Ifølge
rådmanden har den slags privatskoler i dag for gunstige vilkår.
”Vi
kan med vores egne øje i vores by se, at de kan levere noget andet, fordi de
har nogle andre midler end vores folkeskoler. Det kan fx være skolerejser mange
gange i løbet af et skoleforløb, og de har tilmed hele tiden muligheden for at
skille sig af med børn, de ikke ønsker. Det ønsker vi ikke at belønne”.
”Det
svarer lidt til privathospitalerne, som heller ikke opererer dem, som er svært
overvægtige eller har svære hjerteproblemer. Det er derfor, at offentlige sygehuse
er dyrere, fordi man også tager de svære patienter. Sådan er det også med
folkeskolen. Vi tager de svære børn og forældre”, siger hun.
Hvad
med de anbefalinger fra taskforcen, som I selv har mulighed for at indføre. Hvordan
går det med dem?
”Det her brev er den
første helt konkrete ting, vi gør. Det næste, vi har på bedding, er at lave et
hyrdebrev til skolerne, hvor vi vil bede dem om at tage stilling til deres brug
af skærme. Det handler om brugen af mobiltelefoner, som børnene bliver forstyrret
af, fordi de er sociale medier, spiller og shopper, og så handler det om brugen
af skærm som et undervisningsredskab. Her vil vi bede dem om at tage stilling
til, hvilke muligheder er der for at lave undervisning uden skærm”, siger hun.
Arbejder for gratis skolemad
Ligesom i resten af
landets kommuner er der for tiden budgetforhandlinger i Odense, og her kan
partierne ifølge rådmanden desuden byde ind med, om der er nogle af anbefalingerne
fra taskforcen, de vil prioritere.
”Som Radikal bærer
jeg ønsket ind om skolemad (taskforcen har anbefalet, at alle elever tilbydes sund morgenmad, redaktion), og ønsket om at lave målrettede indsatser på udvalgte
skoler, som har svært ved at tiltrække distriktets børn”, siger Susanne Crawley Larsen.
10 udvalgte anbefalinger fra taskforcen
-
At der laves en ny form for skolebestyrelse, hvor lokale aktører ud over
forældrene kan få en aktiv rolle, og at der udvikles et nyt alternativ til den
klassiske skolebestyrelse i et systematisk mindre forpligtende setup
-
At skolebestyrelserne arbejder med, hvordan det gode forældresamarbejde
rammesættes og faciliteres
-
At der arbejdes med en mere fleksibel organisering af skoledagen, skoleugen og
skoleåret, og at der skabes plads til pauser og restitution i løbet af
skoledagen
-
At alle elever tilbydes sund morgenmad
-
At fra dagtilbud til skolen udvikles med fokus på gruppebaserede overgange for
børn og forældre
-
At der arbejdes med forældremobilisering til støtte af skolens fællesskaber
-
At fri- og privatskolerne inviteres til at indgå en partnerskabsaftale med
fælles ansvar for alle børn og unge
-
At der reduceres i antallet af eksamener og der indføres mere differentierede
prøveformer
-
At andre faggrupper tænkes ind i skolen for at berige og supplere skolen med
andre fagligheder og samtidig bidrage til at løse kommende
rekrutteringsudfordringer
-
At man nationalt og lokalt prioriterer i dybden frem for i bredden i en tid med
knappe resurse