Teknologiforståelse
På Absalon vil vi gerne forberede vores studerende til fremtiden. Derfor er det meget glædeligt, at ministeriet nu har godkendt, at vi kan udbyde teknologiforståelse som fag,” lyder det fra Stina Møllenbach, der er centerchef for Skole og Læring på professionshøjskolen Absalon.
Absalon vil udbyde teknologiforståelse som fag
Fa 1.
februar 2025 kan de lærerstuderende på professionshøjskolen Absalon læse teknologiforståelse som undervisningsfag på læreruddannelsen i
Roskilde.
Ifølge Bjarke Lindsø Andersen, der er lektor og ph.d. på læreruddannelsen i Roskilde, så skal man i fag med teknologi som omdrejningspunkt tilbyde børn en måde at udtrykke sig på – på lige fod med en tekst i dansk eller bevægelse i idræt.
”Teknologi er en udtryksform, der er vital for vores samfund. Det er en praktisk, men også kreativ måde at udtrykke sig på. Vi skylder vores børn at styrke dem i den faglighed. Fx ved at give dem en forståelse af hvordan digitale datamodeller og algoritmer er bygget op,” forklarer Bjarke Lindsø Andersen, lektor og ph.d.
Ifølge Bjarke Lindsø Andersen er der en tydelig bagside for folkeskolen, hvis vi ikke får inkluderet teknologiforståelsen i den. Her er lærerne et oplagt sted at starte:
”Vi har allerede studerende, der er top-motiverede og nysgerrige på teknologi. De ved fra deres eget liv, hvor meget digitale teknologier betyder. De vil gerne klædes fagligt på til at kunne gøre en forskel for børnene, så deres digitale fremtid bliver oplyst, bæredygtig og god. Hvis ikke vi gør det, risikerer vi at overlade det til børnene selv", siger han i en pressemeddelelse.