Vild med Dans-vinderne Silas Holst og Sophie Fjellvang-Sølling har inspillet dansenumre, som børnene har lært
Haderslev-skole danser penge ind til julemærkehjemmene
5. klasse fra Deutsche Schule Hadersleben har taget 7.135.502 skridt for at hjælpe julemærkehjemmene. De bliver derfor i dag kåret som Danmarks mest aktive klasse. 73.000 elever fra hele landet har deltaget i Mejeriforeningen og Mejeriernes Skolemælksordnings konkurrence.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Børnene, der har deltaget i konkurrencen har frem til 1. juni konkurreret med skridtællere på om, hvem der har rørt sig mest.
Vild med Dans-vinderne Silas Holst og Sophie Fjellvang-Sølling har indspillet dansenumre, som børnene har øvet og trænet, og i dag kl. 12.45 viser vinderklassen deres moves frem i Silas´ dansestudie. Det er en del af deres vinderpræmie, som består af en oplevelsestur i København.
På 2.-, 3.-, 4-., og 5.-pladsen lå 4. klasse fra Nordskolen, Langeland (7.080.139 skridt), 1.B fra Interskolen i Århus (6.595.452 skridt), 2. klasse fra Tim Skole (6.216.167 skridt) og 5. A fra Sønderholm Skole, Nibe (5.773.316 skridt).
Hårdt brug for pengene til julemærkehjemmene
De 7.135.502 trin, som vinderklassen har taget, bliver nu konverteret til en donation til Julemærkehjemmene på 250.000 kroner. Og der er hårdt brug for pengene, fortæller projektleder i Julemærkefonden Bente Kaastrup Duusgaard.
"Vores fire julemærkehjem har store udfodringer, fordi salget af julemærker er gået ned. Normalt kan vi hjælpe 700 børn om året med et ophold, men sidste år kunne vi kun sige ja til 650. Vi har 742 børn på venteliste og nogle steder er der helt op til 15 måneders ventetid".
Et 10-ugers ophold er gratis for både barnet familie og kommunen, så det koster fonden 60.000 kroner per barn. Traditionelt har julemærkerne, som fonden får størstedelen af indtægterne fra, været forbundet med at sende fysiske julekort, og dem bliver der sendt færre og færre af.
Derfor har Julemærkefonden skabt et elektronisk julemærke, ligesom man kan vise, at man hjælper børn, der har det svært, med et e-logomærke i mails.