Guide

Sammen med sine elever i 2. klasse fandt lærer Tine Brock på Ska'-vi-lege-pladsen. Her kan børn sætte sig, hvis de ikke har nogen at lege med. Så lover de andre at holde øje med, om der sidder nogen. Er det svært at huske, kan en legepatrulje eller en klasse hver uge have ansvaret for at være opmærksomme.

Frikvarter: Sådan kommer du skolegårdens junglelov til livs

Skolestart giver mulighed for nye venskaber, som ofte etableres i frikvarteret. Men frikvarteret kan være et svært rum for nogle elever. Her får du råd fra en erfaren indskolingslærer og Børns Vilkårs råd til, hvordan frikvarteret kan blive trygt for alle.

Publiceret

Kæmp, frys eller flygt. For nogle elever tændes alarmberedskabet, når klokken ringer til frikvarter. Den nationale trivselsmåling viser, at pauserne i skolen ikke er lykken for hver femte elev. 

De elever kan lærerne hjælpe, mener lærer Tine Brock og børnefaglig konsulent i Børns Vilkår Lone Smidt. Især ved skolestarten kan det være godt at være opmærksom på, hvordan man som lærer kan hjælpe eleverne til at få gode frikvarterer.

”Hvis man ikke har forberedt sin elever på, hvad der kan ske i frikvarteret, så bliver det nemt jungleloven, som hersker. Derfor har vi mange elever, der er i konstant alarmberedskab, når de går til frikvarter, fordi de skal være opmærksomme på at være en del af et fællesskab”, siger Tine Brock og understreger. ”Det er svært for nogle og nemt for andre”.

Skolestart giver nye frikvartersvaner

Børns Vilkår har op til skolestart fokus på frikvarteret, fordi de i undersøgelser og via Børnetelefonen kan se, at det er en tid, hvor mange børn er udfordret.

”Ved skolestart er det særligt svært, hvis man ikke er en del af et fællesskab. Det er et frirum, hvor venskaber skabes. Det er ikke et voksenstyret rum, og for dem, der ikke er del af et fællesskab, er det særligt svært”, siger Lone Smidt.

Tine Brock har været lærer i 21 år. Hun er ansat ved Holme Skole i Aarhus. De seneste 12 år har lærerlivet været kombineret med en stilling som CFU-konsulent i trivsel og inkluderende undervisning. Helt fra 1. klasse underviser hun eleverne i des handlemuligheder, når kroppen går i alarmberedskab.

”Vi lærere kan hjælpe eleverne med at forstå deres egne følelser og andres følelser”, siger hun.

Voksenstyring af frihed

Hun mener, at netop frikvarteret er et dilemmafyldt rum. For det er vigtigt at have struktur på tiden, men: 

"Vi skal passe på, at frikvarterer ikke bliver for ensformige", siger lærer Tine Brock, som har samlet gode råd til, hvordan man hjælper elever til gode frikvarterer.

”Vi skal ikke styre det hele, for det skal også være et frirum, hvor eleverne kan få lov til bare at være. De skal have fri, men fordi ikke alle ved, hvordan de skal agere, er det vigtigt, vi hjælper dem på vej”.

Lone Smidt mener, at det kan være godt med synlige voksne, og at skoler i forbindelse med skolestart forsøger at planlægge pauserne, så det er de samme voksne, der har frikvarterne i visse områder – og at det er voksne, der har relationer med børnene.

”Hvis man har brug for hjælp, er det godt at have en voksen, som man ved, hvor er, og som man er tryg ved”, siger hun og anbefaler, at der er mere styring på frikvarteret i starten af skoleåret end der er resten af skoleåret.

”Inddrag eleverne i, hvad et godt frikvarter er. Der kan være mange forskellige behov. Som voksen skal man være opmærksom på, at man får lyttet til ale børn og får en fornemmelse af dynamikkerne op til frikvarter og efter”.

Hun mener også, at det kan være godt at tale med eleverne om, hvilke områder på skolen, de oplever som trygge og utrygge, så man kan bruge den viden til at øge trygheden for alle elever i frikvartererne. 

Og så skal man som voksen tage ansvar for, at ingen børn går alene ved at tilrettelægge organiserede frikvartersaktiviteter. ”Sårbare børn kan man hurtigt komme til at udstille. Den nemme løsning er at sige, at andre skal være sammen med dem, men der er skal mere til, der skal tages ansvar for aktiviteterne”.

Struktur på frikvarteret

Tine Broch har samlet gode råd til nye lærere på lærerliv.dk. Her er hendes råd til frikvarteret.

Ska'-vi-lege-pladsen

Sammen med sine elever i 2. klasse fandt lærer Tine Brock på Ska-vi-lege-pladsen. Her kan børn sætte sig, hvis de ikke har nogen at lege med. Så lover de andre at holde øje med, om der sidder nogen. Er det svært at huske, kan en legepatrulje eller en klasse hver uge have ansvaret for at være opmærksomme.

Legemakkere

Enkelte elever kan i perioder have brug for særlig opmærksomhed for at få gode pauser. Det kan for eksempel være en hjælp, at du arrangerer faste legemakkere for eleven i en periode. Måske skifter det fra dag til dag, men med din hjælp skal eleven ikke bruge energi på at bede om lov til at lege med nogen. 

Legepatrulje

Mange skoler har en legepatrulje, som er en gruppe børn, der er uddannede i at sætte lege i gang i frikvartererne og spotte de elever, der mangler nogen at lege med. Dansk Skoleidræt uddanner elever til legepatruljer - nogle skoler uddanner selv eleverne. 

Venskabsklasser

Det kan være en stor hjælp at involvere den store venskabsklasse i konfliktforebyggelse og afvikling af lege i frikvartererne. Sideløbende kan man eventuelt køre forløb om trivsel, hvor de store underviser de små med cases og rollespil. 

Legebutikken

På min skole har indskolingen opfundet en Legebutik. Et skur er blevet fyldt op med bolde, sjippetove, hockeystave, skakspil, hinkesten, bordtennisbat og meget mere. Hver elev har sit eget lånerkort og 3. årgang passer Legebutikken i frikvarterene. Eleverne afleverer deres lånerkort for at få lov at låne noget i Legebutikken, og de får lånerkortet igen, når de afleverer tingene tilbage. Hvis ikke de afleverer, ved man, hvem man skal lede efter for at få tingene igen. Det er en stor succes. 

Frikvartersystemer

Spørg de erfarne lærere. Nogle har et system i klassen, hvor to elever udbyder en leg, og klassen melder sig ind på den. Gerne anonymt ved at aflevere sit navn i en spand eller ved håndsoprækning med lukkede øjne. Dagen efter bestemmer to nye elever en leg. 

Andre klasser har faste lege på faste dage, og andre klasser igen har slet ingen systemer. De leger bare, hvad der passer dem. Variationen er stor både fra klasse til klasse og fra periode til periode. 

Plads til at være alene

Tine Brock mener, at det er vigtigt at have blik for, at nogle børn kan have brug for at være alene i frikvarteret.

”Der skal være plads til børn med særlige behov, der ikke kan overskue at være sammen med nogle i frikvarteret. Nogle har behov for at være alene, og det skal vi give plads til". 

Der er også børn, der ikke bryder sig om at være uden for i al slags vejr flere gange om dagen. Det synes Tine Brock også, at skolen skal give plads til. 

”Sådan har jeg det også selv. Jeg gider ikke være gårdvagt og være udenfor i alle mine pauser”, siger Tine Brock. ”Derfor har vi på min skole en ordning, hvor nogle lærere sætter sig på biblioteket i pausen med en kasse lego eller tegnepapir, og så får klasserne på skift mulighed for at vælge noget andet end at gå i skolegården. Vi skal passe på, at frikvartererne ikke bliver for ensformige"