Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Opfordringer er altid velkomne"
Kenneth Lindbirk Thomassen, Tranbjergskolen, Aarhus Kommune, Dansk, engelsk og biologi
"Jeg er primært faglærer i biologi og engelsk i en modtagelsesklasse, hvor jeg ikke selv synes, det passer så godt at bruge verdensmålene. Jeg synes, man skal opfordre til, at de bliver brugt, og så har lærerne altid retten til at vurdere, om det passer ind i netop deres fag og elevgruppe.
Der er skoler i Aarhus, der har gjort en særlig indsats for at inddrage dem i undervisningen i hele skolen. Det synes jeg er en god ide, hvis det er skolen selv, der beslutter det, fordi man vurderer, at det passer til skolens lærere og elever.
Hvis målene bliver pålagt skolerne fra for eksempel politisk hold, synes jeg, det er problematisk. Generelt kan jeg godt lide, at man forholder sig til folkeskolen i overordnede termer og så lader indholdet i undervisningen være op til de fagprofessionelle. Opfordringer er altid velkomne, men bindende detailregulering synes jeg, vi blandt andet med læringsmålstyringen har set ikke er anbefalelsesværdigt".
"Godt redskab til almen dannelse"
Danny Lauvik Mathiasen, Vadgård Skole, Gladsaxe Kommune, Dansk og idræt
"Jeg synes, målene ligger fint i tråd med at give eleverne almen dannelse. Verdensmålene er med til at skabe opmærksomhed omkring, at vi alle skal have mulighed for at være til i verden som mennesker. De opstiller et flot ideal for det gode samfund, og det stemmer overens med forventningen til skolen om at fremme medborgerskab og demokratisk dannelse.
Man skal passe på at gøre noget, fordi alle andre gør det. Pludselig er cooperative learning på mode, og så skal alle arbejde med det. Næste år er det classroom management, året efter er det synlig læring. Nu er det så verdensmålene, og inden man får set sig om, så har skolen sytten pædagogiske tiltag og hensigter, der alle bygger på gode tanker, men som man aldrig kommer i dybden med.
Skolerne bør arbejde efter få nøje udvalgte pædagogiske principper, som de føler repræsenterer deres skole bedst, og holde fast i det. Her kan verdensmålene sagtens være et af de idealer, som skolen arbejder med".
"Mange læremidler i høj kvalitet"
Afdelingsleder Anne Marie Dela, Sennels Skole, Thisted Kommune
"Det er vigtigt at sige, at verdensmålene ikke står i kontrast til det, man altid har gjort i skolen, når det kommer til arbejdet med at leve op til folkeskolens formål.
Men jeg synes, at verdensmålene blandt andet på et helt lavpraktisk niveau er gode at arbejde med, fordi der er mange læremidler i høj kvalitet, der tager udgangspunkt i dem.
Man oplever gerne som lærer, at hvis man vil vide noget om verdensmålene, så er der rigtig mange, der står på spring for at fortælle om dem og stille resurser til rådighed. Der er en skov af højt specialiserede og pengestærke organisationer med forskere, journalister og andre kapaciteter tilknyttet, der løbende byder ind med frit tilgængelige og helt aktuelle materialer".