Debat
Jeg bringer virkeligheden fra lærerværelset ind i hovedstyrelsesarbejdet
Charlotte Ipsen, Århus Lærerforening > kreds 133
1.-SUPPLEANT:
Torben Bondegaard Nielsen
8300 Odder
Kreds 131
2.-SUPPLEANT:
Katrine Vinther Nielsen
8260 Viby J
Kreds 133
Stillere & kreds:
Jette Husum 130 • Pia Husted Foersom 130 • Anne Hammer 133 •Nicolai Holmen 133 • Troels Søgaard Pedersen 133 • Ulla BodekærJacobsen 044 • Klaus Rømer 111 • Thomas Bækbo Nielsen 133 • LotteMargrethe Hvid Jensen 133 • Gitte Nørkjær 133 • Lars RethoreLaursen 133 • Jeanette Schneider 133 • Lone Stephanie de Pauli 133• Rikke Dalgaard Bach 133 • Torben Nørgaard Jensen 133 • TinaGlavind Laursen 133 • Rasmus Hemmer-Hansen 133 • Bjørn BerreEriksen 133 • Irene Bak 133 • Henrik Petersen 133 • Marcin SolbjergMajewski 133 • Morten Nisgaard Øbro 133 • Anette EngedalChristensen 133 • Lars Kammer Pedersen 133 • Jesper LundetoftJørgensen 133 • Bine Herold 133 • Kirsten Børsting Høgh 133 • AnneDorte Gaardbo 133 • Nikolaj Thomsen 133 • Pia Kiemer WillmarstBonnesen 133 • Simon Peter Vraa Nielsen 133
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er fortsat mange vigtige opgaver at løfte. I hovedstyrelsen har jeg været med til at påvirke de landspolitiske dagsordener, blandt andet udfordringerne med inklusionsopgaver, Aula, læringsplatforme, elevplaner, læringsportaler og læringsmålstyring. Vi er lykkedes med at rykke milepæle i forhold til opgøret med læringsmålstyringen, men vi er bestemt ikke i mål. Tvungen indførelse af ufærdige it-værktøjer som Aula forringer vores mulighed for effektiv og professionel opgavevaretagelse.
For mig drejer det sig i særlig grad om at
• få centralt aftalte arbejdsvilkår, der sikrer sammenhæng mellem tid til undervisning, forberedelse og øvrige opgaver.
• gøre de alt for lange skoledage kortere.
• hindre, at folkeskolen drives som en topstyret virksomhed, ved at sætte fokus på kvalitet i undervisningen og komme væk fra »mere for mindre-tænkningen«.
• begrænse kommercialisering af undervisning. Brug pengene på lærere frem for standardiserede undervisningsforløb i læringsportaler og en voksende læringskonceptindustri.
• give plads til lærernes arbejdsmæssige engagement og det, der ikke kan måles - undervisning er meget mere end læring og præstationsmål.
• bruge langt flere resurser på forebyggende indsatser frem for »brandslukning«.
• der gives relevant og rettidig hjælp til at lykkes med vanskelige inklusionsopgaver.
• sætte spørgsmålstegn ved dataficeringen i skolen. Er det for eksempel i orden, at børns data bliver gemt gennem hele skoletiden?
• bruge tiden på det, vi ved virker; for eksempel det vigtige relationsarbejde, formativ feedback og kontakten til forældrene - og droppe unødig dokumentation.