Debat: Flere kommuner satser på co-teaching som erstatning for manglende specialtilbud
I flere af landets kommuner har man satset store summer af årsbudgettet til co-teaching, som har til formål at fremme den
inkluderende undervisning.
I Aalborg Kommune har man afsat 56,2 mio. årligt til
co-teaching for årene 2023-2025. Det er en forøgelse på 25,1 mio. fra 2022.
Flere kommuner, deriblandt Aalborg, investerer
massivt i co-teaching. Dog peger undervisere på, at det er svært at få til at
fungere i praksis. Mia Alsøer, der har 12,5 års erfaring som folkeskolelærer,
er som udgangspunkt glad for det læringsrum co-teaching tilbyder.
“Vi har 24 lektioner om ugen på
årgangen, hvor vi har mulighed for at lave co-teaching.”
Dog peger hun også på, at det i praksis kan
være svært at få til at fungere, da pædagogens og lærernes forberedelse og evaluering
skal laves i samarbejde, hvilket er en udfordring på grund af forskellige
arbejdstider.
Derudover mener hun også, at der er brug for et kompetenceløft
fra lærernes side, når det kommer til co-teaching og inklusion. Hun tror ikke, at co-teaching er løsningen på inklusion af elever med specielle behov.
Er co-teaching et optimalt alternativ til
specialundervisning? Bliver folkeskolelærerne inddraget tilstrækkeligt, og
vægter deres ord i processen, når der er ønske om at indstille en elev til et
specialtilbud?
Var folkeskolen bedre til at håndtere elever med særlige behov
og udfordringer inden Inklusionsloven kom i 2012?
Vi
ønsker at undersøge, hvordan lærerne i folkeskolen har indflydelse på
processen, hvor en elev bliver henvist til et specialtilbud. Ønsker du at
deltage i undersøgelsen, kan du besvare spørgeskemaet via dette link:
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=PRW7K9MWU29N