Debat

Folkeskolen forfra

I DR’s dokumentar har vi over tre tirsdage fulgt Sofiendalskolen i Aalborg og især lærer Vivian Eriksen gennem det første år, efter at den nye folkeskolelov trådte i kraft.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Læreren fra tv: Lov 409 og reform skal ikke knække mig

Ingen kan være i tvivl om, at Vivian brænder for sit arbejde og brænder for de elever, hun underviser, hvilket ledelsen også giver udtryk for gennem hele udsendelsen. Ledelsen forsøger at lette situationen for Vivian og de øvrige lærere ved at tage ansvaret for de ting, der ikke lykkes. Det er meget prisværdigt, og Vivian er glad for ledelsens opbakning. Efter de tre udsendelser står det imidlertid tindrende klart, at det helt grundlæggende problem er, at Vivian har alt for mange opgaver i forhold til den tid, der er til rådighed. Jeg ved, at mange lærere - og skoleledere - kan nikke genkendende til Vivians situation og situationen på Sofiendalskolen.

Det problem løses ikke ved, at tiden går, og det løses ikke ved nok så mange forstående og velmenende ord fra ledelsen. Det løses ved, at politikerne sørger for, at Vivian og lederne på Sofiendalskolen har de nødvendige resurser til at give eleverne det tilbud, politikerne selv har besluttet. Så enkelt er det.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vivian har fået endnu flere undervisningstimer i år end sidste år. Det er i hvert fald ikke løsningen. Med regeringens og KL's aftale om den såkaldte omprioriteringspulje er der alvorlig risiko for yderligere besparelser og endnu flere timer til Vivian.

Ingen tager det politiske ansvar. Politikerne på Christiansborg, der har vedtaget loven, henviser til, at folkeskolen er et kommunalt ansvar, og kommunalpolitikerne fortæller, at de bliver styret så stramt fra Christiansborg, at de bliver nødt til at spare. Tilbage står skolerne med økonomiske rammer, der måske giver mening i Finansministeriet og KL, men er totalt meningsløse i forhold til den opgave, skolen har.

Vi skal have ændret på det forhold. Hvis kommunerne ikke kan eller vil tage ansvar for, at vores vigtigste samfundsinstitution, folkeskolen, kan lykkes med opgaven, må vi tænke folkeskolen forfra. Er det fortsat kommunerne, der skal have folkeskolen som opgave?

Vi må under alle omstændigheder sikre, at de, der bestemmer, også tager ansvar for, at vi kan lykkes med opgaven. Det er en problemstilling, som vi vil drøfte på kongressen i denne uge. Du kan følge med på folkeskolen.dk.

"Folkeskolen Forfra"-lærere hyldes på DLF-kongres