Pia Brødbæk Jensens elever har fået besked på at bruge mere tid på håndværket end på at lave flotte designmodelpræsentationer.Foto: Pia Brødbæk Jensen
Erfarne H&D-lærere om prøven: Vi insisterer på, at håndværket skal fylde
Prøven i håndværk og design er så lang, at eleverne kan falde til ro og fordybe sig. Men mange lærere oplever at prøven stjæler tid fra håndværket. Lærer Pia Jensen og formand Irene Egeskov Andersen mener, at det gælder om at holde de akademiske ambitioner nede.
”Prøven foregik stille og roligt, og så snart de var i gang,
så glemte de helt, at jeg var deres censor”.
Annonce:
Sådan siger formand for Den faglige forening Håndværk og Design
Irene Egeskov Andersen. Hun har selv haft elever til prøve i år og har også
været afsted som censor. Men så afslappet er det ikke gået alle vegne - ud fra de kommentarer, håndværk og designlærere har givet i et spørgeskema fra Folkeskolen.
”Opgaven er meget stor og svær at øve sig på inden, grundet
manglende tid, så eleverne bliver nervøse og usikre”, siger én og:
”Der er for høje krav
til elevernes selvstændighed. De tre dele i prøven tilgodeser ikke, at det
altså kun er børn, vi arbejder med, ikke designere, som kan finde på på kommando”,
siger en anden.
En tredjedel af lærerne synes, at prøven har for meget vægt på det akademiske, men næsten lige så mange synes, at den balancerer fint. Dermed tegner
der sig et noget mindre kritisk billede af den projektbaserede håndværk og design-prøven
end de øvrige praktisk-musiske fag.
Annonce:
Om undersøgelsen
Spørgeskemaundersøgelsen er gennemført i perioden 12. maj til
19. juni 2023.
566 lærere, som har ført elever op til afgangsprøve i år,
har besvaret undersøgelsen.
Spørgeskemaet er distribueret gennem Folkeskolens
kanaler og sociale medier.
Irene Egeskov Andersen mener, at det er meget vigtigt ikke
at skrue det akademiske niveau for højt op i prøven.
”Man skal huske at have i baghovedet, når man læser
karakterbeskrivelserne, at de kun går i 8. klasse. Jeg har ikke forlangt af
mine elever, at de skulle lave en fin designvæg med brainstorm og problemformulering. Vi skal ikke lægge for meget vægt på det, som ligger uden om
håndværket”.
Hun ser også en risiko for en akademisering, hvis man som
lærer begynder at gå for højt op i, om eleverne kan navnene på designmetoderne.
Der er god tid til, at de kan vise lærer og censor undervejs, hvad de har
gjort, uden at de skal forklare det hele med fine ord, siger hun.
Det har overordnet været en god oplevelse
Annonce:
Lærer Pia Brødbæk Jensen, som har været i faget 20 år,
oprindeligt som håndarbejdslærer, har haft sine elever til prøve på Vesterkærets
Skole i Aalborg, og overordnet synes hun, at det var en god oplevelse.
”Jeg er positivt overrasket over elevernes måde at gå til
opgaverne. Det er jo ikke reelt et valgfag, fordi nogle slet ikke har ønsket et
praktisk fag, og flere bare ikke har kunne få madkundskab, og det har afspejlet
sig i timerne. Men de har faktisk bedre styr på det her til prøven, end jeg
havde ventet”.
Tre ud af fire lærere i undersøgelsen fortæller, at prøven
påvirker deres daglige undervisning. Det har Pia Brødbæk Jensen også oplevet,
på den måde at hendes årsplan helt fra 7. klasse var to-årig, og at hun har
haft et øje på, at de er nået igennem alt det, hun mente, de havde brug for til
prøven.
”Det sidste halve år har vi fyldt på med, hvad der er vigtigt
til eksamen. Jeg er normalt ikke udskolingslærer, men jeg har indtryk af, at
det er det, man gør i udskolingen. Jeg ville hellere bruge tiden på aktiviteter,
men ligesom i de andre fag skal jeg jo sikre, at vi når målene, og der er et
ekstra pres i udskolingen, fordi der er en prøve”.
Annonce:
Prøven æder tiden til håndværket
Lærerne i rundspørgen er også blevet spurgt, om der er noget
i faget, de synes er vigtigt, men som nedprioriterer. fordi der afgangsprøve i
faget. Her svarer 55 procent af håndværk og designlærerne ’Ja’. De peger på håndværket,
fordybelsen og kreativiteten.
”Elevernes kreativitet og egne ideer nedprioriteres, fordi
der er fokus på, at de skal kunne gennemføre prøven og leve op til de urimelige
krav, der er til prøven”, fortæller en.
”Man bliver nødt til at udvælge få teknikker, som eleverne
kan blive trygge ved, frem for at prøve mange flere materialer og teknikker”.
Både Irene Egeskov Andersen og Pia Brødbæk Jensen kan kende
billedet af, at der ikke er tid til det, man gerne ville. Men de mener begge,
at man kan insistere på at holde fokus på håndværket.
”Jeg har kørt lange forløb, hvor der her været fokus på
håndværket, og så kortere forløb med udvikling og design. Selvfølgelig skal de
lære at navigere rundt i designprocesser, men det er vigtigere, at de har håndværksmæssige
færdigheder. Hvis ikke de har forskellige tilgangsvinkler fagligt, så kan de
ikke komme med nye ideer. Jeg synes, håndværket er det vigtigste. Hvis vi gerne
vil have flere håndværkere, så er det de også en dårlig ide, hvis alt går op i
designprocesser”, siger Pia Brødbæk Jensen.
I selve prøven har hun bedt eleverne tage billeder af deres
proces undervejs og lave en helt kort beskrivelse af, hvem produktet er til, men
ellers har de mest haft fokus på håndværket.
Irene Egeskov Andersen mener, det er vigtigt at betragte
prøven som endnu et forløb, som er rammesat i lighed med den daglige undervisning.
”Hvis man omvendt hele tiden tænker på, at den daglige
undervisning skal være en kopi af prøven, så bliver prøven styrende. Jeg tror
også der er et element af, at lærerne kommer til at skrue niveauet op, fordi de
er bange for ikke at gøre det godt nok. Sådan var det også, da faget blev
indført, hvor designdelen kom til at fylde alt for meget i starten, og så
finder det et leje”.
Prøven kan være tidskrævende
Prøven i håndværk og design er tidskrævende, og en del lærere
fortæller i rundspørgen, at de har brugt meget tid og haft svært ved at få det til
at hænge sammen med deres øvrige opgaver.
”Her op til har det været hårdt, fordi jeg ikke har prøvet
det før. Men jeg har en ledelse, der har været medspiller. Vi har fået lov til
at samle b og c-delen, så jeg er taget helt ud af skemaet en hel uge, så jeg
ikke skal ud at undervise, men kan koncentrere mig om det her”, fortæller Pia
Brødbæk Jensen.
Irene Egeskov Andersen understreger, at lærerne selvfølgelig
skal have tid til at udføre deres opgave – og særligt i år kan det tage ekstra tid
fordi det hele er nyt. Og hvis man så oveni ikke er linjefagsuddannet, kan det
blive en meget stor opgave.
Selv er både hun og hendes makker censorer og kender prøven
godt, og de har sørget for ikke at gøre prøven større end almindelig undervisning
ville være, så det har ikke krævet en masse tid udover den almindelige
forberedelse.