"Jeg oplever, at mange lærere føler, at de er sat under administration. Det gør, at man udfører et stykke arbejde på en måde, man faktisk ikke kan stå inde for. God undervisning kræver indflydelse og tid til at gøre det på den bedst mulige måde”, siger Gordon Ørskov Madsen.

Gordon Ørskov genopstiller: Lærerne skal have tid til at forberede undervisningen

Formand for DLF’s overenskomstudvalg gennem ti år Gordon Ørskov Madsen er klar til at tage endnu en periode i DLF’s tjeneste. Hans vigtigste mål er at komme i mål med en arbejdstidsaftale, når DLF og KL i foråret går til forhandlingsbordet igen.

Offentliggjort

Hovedstyrelseskandidat

Gordon Ørskov Madsen (53), medlem af DLF's hovedstyrelse i 12år, formand for Overenskomstudvalget i 10 år. Tidligerekredsformand i Aarhus og lærer på Hasle Skole i Aarhus. Har tovoksne børn. Bor med sin kone i Hasle, men arbejder fuld tid i DLFog opholder sig det meste af arbejdsugen i København.

Facebook: facebook.com/1498016161

Twitter: @gordonmadsen 

Danmarks Lærerforening skal vælge ny hovedstyrelse for 2020-24sidst på året i år. Man kan stille op som kandidat frem til den 15.november. Folkeskolen.dk interviewer alle de opstillede kandidaterog tilbyder dem en blog på folkeskolen.dk/hovedstyrelsesvalg 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor stiller du op?

"Jeg stiller op, fordi vi er i gang med et rigtigt vigtigt arbejde. Vi har en arbejdstidsaftale, der skal forhandles hjem til foråret. Det er en stor motivation for mig, at vi kommer i mål med en arbejdstidsaftale. Det vil jeg lægge al min energi og alle mine kræfter i, at vi når. Min anden motivation er at arbejde for, at lærerne får større indflydelse på hverdagen. Hvis vi skal lave god skole, så skal vi have lærerne placeret centralt, så skal lærerne have indflydelse. Både i forhold til skolens udvikling og i forhold til undervisningens kvalitet".

Opfatter du dig som repræsentant for en bestemt gruppe eller et bestemt lokalområde?

"Nej. Jeg er alle medlemmernes repræsentant. Jeg har gjort meget ud af også i mit arbejde hidtil at komme rundt om alle medlemsgrupper og rundt i hele landet".

Her er de opstillede kandidater 

Hvad er det vigtigste budskab fra dig, når det gælder spørgsmålet om lærernes arbejdstid?

"Vi skal sikre, at lærerne har tid til at forberede undervisningen, så der er kvalitet i undervisningen. Vi skal også gennem en arbejdsaftale sikre lærernes indflydelse på dagligdagen. Jeg oplever, at mange lærere føler, at de er sat under administration. Det gør, at man udfører et stykke arbejde på en måde, man faktisk ikke kan stå inde for. God undervisning kræver indflydelse og tid til at gøre det på den bedst mulige måde".  

Ønsker du en fem-årig læreruddannelse?

"Jeg ønsker i den grad en femårig læreruddannelse. Skolen og lærerne bliver med jævne mellemrum udsat for nye fikse ideer og nye projekter, som nogen synes er smart. Derfor skal lærernes uddannelsesniveau højnes, så man fagprofessionelt i højere grad bliver i stand til at gå op imod fikse ideer og stå fast på, at det er os, der er eksperter i undervisning. Vi skal gøre den til enhver tid eksisterende uddannelse så god som muligt, men det ændrer ikke på, at vi skal arbejde for en femårig uddannelse, hvor lærere bliver kandidat i didaktik".

Er folkeskolen blevet talt for meget ned, og skal DLF gøre noget for at tale folkeskolen mere op?

"Vi skal ikke tale folkeskolen op eller ned. Vi skal fortsætte med at fortælle om folkeskolen som den er. Vi skal kritisere det, som ikke er godt nok, og så skal vi også samtidig fortælle om de gode historier. Jeg har selv været på besøg hos skoler, der fungerer rigtig godt. Mange steder handler det om god ledelse, og at man løfter i flok. Men lærerne har stadigvæk ikke gode nok rammer til at skabe god undervisning. Vi skal finde balancen som organisation - vi kan ikke "tale" skolen op, men ved fælles handling kan vi skabe en bedre skole".