Pjæk
Elever, der pjækker, kan ofte ikke lide skolearbejdet, de kedersig, er uinteresserede og umotiverede med hensyn til skolearbejdeog lektier. De har sjældent dårlig samvittighed, er ofte besværligeover for voksne og udviser oftere asociale egenskaber elleradfærdsforstyrrelser, er mere udadreagerende og småseje, tiltrækkesaf andre stimulerende og appellerende aktiviteter uden forskolen.
»Rene pjækkere« har ofte ingen problemer med at få venner, mende har mere konfliktfyldte venskaber. De bliver ikke mobbet ellerdrillet og er ikke bange for at gå i skole.
Skolevægring
Elever, som gerne vil gå i skole, men som ikke kan klare det, eri kategorien skolevægring. Det kan defineres som vanskeligheder medat møde op på skolen som følge af et emotionelt ubehag. Børneneklager ofte over kvalme, hovedpine eller mavepine, før de skal iskole. Ubehaget går væk, hvis de får at vide, at de slipper for atgå i skole.
Skolevægrere er oftere introverte og stille, pligtopfyldende,har sjældent adfærdsvan-skeligheder, bliver lettere overset ogopdages på et senere tidspunkt end pjækkere. De føler et intenstubehag over for og modvilje mod at gå i skole, er ofte emotioneltsensitive, har angstrelaterede og fysiologiske symptomer, og de erofte mere skolemotiverede end pjækkere.
Skolevægrere kan have forskellige typer af angst - social angst,separationsangst, præstationsangst, eksponeringsangst eller havedepression.
En blandet gruppe
En lille gruppe elever udviser tegn på både skolevægring ogpjæk. Flere studier viser, at den blandede gruppe ofte indeholderelever med psykiatriske diagnoser. De har behov for en anden ogmere omfattende opfølgning og behandling.