Som hovedstyrelsesmedlem har Tine Agenskov haft plads i bestyrelsen for Lærernes Pension, en opgave, hun også meget gene vil fortsætte, og hvor hun er godt klædt på, fordi hun er bankuddannet og arbejdede som pensionsrådgiver, før hun besluttede sig for at skifte spor og i 2009 blev uddannet lærer.
Foto: Privat
Genopstiller: Vigtigt, at hele landet er repræsenteret i DLF’s ledelse
Tine Agenskov, Mors, er klar til en periode mere i Lærerforeningens hovedstyrelse. "Jeg synes, det er vigtigt, at både små og store lærerkredse er repræsenteret, at der er repræsentanter for forskellige dele af Danmark, og også at der er både mænd og kvinder i hovedstyrelsen".
Hovedstyrelseskandidat
Tine Agenskov, 52, bor i Nykøbing Mors og har siddet i DanmarksLærerforenings hovedstyrelse siden 2016. Derudover er hunnæstformand i Thy-Mors Lærerkreds og fællestillidsrepræsentanternefor lærerne på Mors.
Facebook: facebook.com/tine.agenskov
Danmarks Lærerforening skal vælge ny hovedstyrelse for 2020-24sidst på året i år. Man kan stille op som kandidat frem til den 15.november. Folkeskolen.dk interviewer alle de opstillede kandidaterog tilbyder dem en blog på folkeskolen.dk/hovedstyrelsesvalg
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvorfor stiller du op igen?
"Fordi det er et rigtig spændende arbejde, som jeg gerne vil være med til at fortsætte - både det interne arbejde med at geare foreningen til fremtiden og det eksterne arbejde for eksempel med styringsdagsordenen - hvordan sikrer vi, at den styring, der sker, giver mening for lærerne", siger Tine Agenskov og tilføjer: "Elevplaner har vi for eksempel haft i, jeg ved ikke hvor mange år, og de fungerer stadig ikke efter hensigten".
"Og så er der opgaven med at udbrede det folkeskoleideal, vi nu har vedtaget, så det kommer ud og bliver diskuteret, for så tror jeg, det er svært at sige, hvorfor der ikke skal tilføres flere penge til folkeskolen".
Som hovedstyrelsesmedlem har Tine Agenskov haft plads i bestyrelsen for Lærernes Pension, en opgave, hun også meget gene vil fortsætte, og hvor hun er godt klædt på, fordi hun er bankuddannet og arbejdede som pensionsrådgiver, før hun besluttede sig for at skifte spor og i 2009 blev uddannet lærer.
Opfatter du dig som repræsentant for en bestemt gruppe eller et bestemt lokalområde?
"Jeg synes, det er vigtigt, at både små og store lærerkredse er repræsenteret, at der er repræsentanter for forskellige dele af Danmark", fremhæver Tine Agenskov. "Der er forskel på at drive kreds her i vores område, hvor der kan være over 70 km i mellem skolerne og så i København, hvor man nemt kan cykle i mellem dem".
Hvad er det vigtigste budskab fra dig, når det gælder spørgsmålet om lærernes arbejdstid?
"Det er, at vi godt ved, hvad det er lærerne har brug for - nemlig en sammenhæng mellem tiden til forberedelse og undervisning. Her på Mors har vi en arbejdstidsaftale, der sikrer en vis sammenhæng mellem de to ting, og det har de ikke i den anden kommune i lærerkredsen, Thisted. Men hvis man vil have god undervisning og dygtige elever, så kræver det god forberedelse - også individuel forberedelse. Det vi oplevede i 2013 var, at vi følte, vi blev beskyldt for, at vi ikke passede vores arbejde, når man sagde, at lærerne kun underviste 16 timer om ugen", siger Tine Agenskov. "Det handler om kvalitet i undervisningen - hvis man kun har tid til at tage nogle færdiglavede forløb ned fra hylden, så bliver kvaliteten derefter".
Ønsker du en fem-årig læreruddannelse?
"Ja!", svarer Tine Agenskov, "men, da jeg blev færdig i 2009 ville jeg have sagt, som de lærerstuderende også siger i dag, at først er vi nødt til at gøre noget ved den læreruddannelse, vi har i dag, hvor man får alt for lidt undervisning. Men i det længere perspektiv mener jeg, at vi har brug for en fem-årig læreruddannelse, og at lærerne bliver klædt på til at kunne forske i egen praksis", fremhæver hun og drømmer om en situation, hvor man kan være lærer på halv tid og forsker i undervisning på halv tid.
"Og så er det vigtigt for mig, at vi har adgang til læreruddannelse af samme kvalitet over hele landet".
Er folkeskolen blevet talt for meget ned, og skal DLF gøre noget for at tale folkeskolen mere op?
"Vi skal kunne adressere de problemer, der er i folkeskolen - for eksempel er det vigtigt, at vi kan adressere inklusionsproblemerne ordentligt og sagligt, og så må vi håbe, at politikerne lytter", siger Tine Agenskov og fæstner lid til det nyligt vedtagne folkeskoleideal. "For når vi taler om det, viser det sig nok, at den skole, vi ønsker, ikke er så forskellig fra den, forældrene gerne vil have".