Eleverne i 4.b på Tingbjerg Skole har haft matematik med Anders Arnfred i en måneds tid.

Teach First banede vejen – nu er Anders bare en af lærerne på Tingbjerg Skole

Anders Arnfred har sandsynligvis mere studieerfaring end de fleste af sine kolleger. Men den Teach First- uddannede lærer på Tingbjerg Skole fokuserer ikke på, om han er anderledes end dem. Det handler i sidste ende om at løse opgaver og lave god undervisning uanset vejen til lærerjobbet, mener han.

Offentliggjort

Fakta om TeachFirst

  • Teach First-programmet består af 150 ECTS-point og tager to årat gennemføre gennem læreruddannelsens meritordning
  • At blive Teach First-lærer kræver, at man har taget enkandidatuddannelse som minimum - i nogle tilfælde kan man ogsåansøge til programmet med en bachelor
  • Udover at følge teoretisk undervisning på skolen følger der ensærlig mentorordning og et seks-ugers sommerkursus med iordningen
  • Hensigten er, at Teach First-lærerne bliver tilkoblet skolermed de største udfordringer
  • Ni ud af ti Teach First-kandidater klarer programmet og bliverlærere

Kilde: teachfirst.dk

Anders Arnfred har basen på plads. Nu grubler han over nye metoder til at gøre undervisningen endnu mere interessant.
Det er tydeligvis vigtigt for Anders at møde eleverne på rolig og lyttende facon. Det er forudsætningen for den gode undervisning, mener han.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Med en kandidat i statskundskab i bagagen, en målrettet plan om at hjælpe til i socialt belastede områder og en villighed til at give afkald på fritiden, slap Anders Arnfred gennem Teach First Danmarks nåleøje og tog deres udgave af meritlæreruddannelsen i 2016-18.

Efter sommerferien har 34-årige Anders taget hul på fjerde år af tilværelsen som lærer på Tingbjerg Skole. Torsdag klokken 9.50 stod den på matematikundervisning i 4.b, der skulle lære gangemetoder. Klassen har han overtaget efter sommerferien.

Lærergerningen giver stadig mening for Anders. Han var stedfortrædende sekretariatsleder i Boligsocialt Hus i Odense og i gang med at læse pædagogik og psykologi, da han i foråret 2016 så et Teach First-opslag på Facebook. Det var muligheden for at hjælpe til i hårdt prøvede klasser, der fik ham til at sætte universitetsstudierne på pause og blive lærer.  

"Min vurdering var nok, at jeg ville gøre mig meget bedre ved at have direkte kontakt. Jeg kan godt holde til at sidde ved et skrivebord, men det er ikke der, jeg fyrer den af. Jeg kan meget bedre lide, når det også bliver lidt praktisk", siger læreren og forklarer, hvorfor valget netop faldt på Tingbjerg Skole:

"Hvis man kan lykkes i svære klasser, så kan man virkelig noget helt specielt. Og det var nok min fordom, at der var en del svære klasser på Tingbjerg. Det billede har ændret sig af at arbejde på skolen. Eleverne vil gerne skolen og er læringsivrige".

To professionshøjskoler siger nej til Teach First

Fokus på opgaver frem for uddannelse

Statistikkerne kaster en skygge over Tingbjerg Skole, og forskningsprojektet Tingbjerg-undersøgelsen har konkluderet, at skolen spiller en rolle i, om alle fordommene om bydelens unge bliver selvopfyldende profetier.

Karaktersnittet på afgangsprøverne er mere end to karakterer under det københavnske snit. En rapport fra Københavns Kommune fra 2018 viser, at skolens elever har forældre med de ringeste socioøkonomiske forhold i kommunen mål ud fra indkomst, uddannelse og tilknytning til arbejdsmarkedet.

Hvis eleverne på Tingbjerg Skole skal se tilbage på deres skoletid som en succes, kræver det, at lærere som Anders Arnfred har motivationen og evnerne til at løfte eleverne i forhold til deres egen baggrund, statistikkerne og fordommene.

Derfor mener Anders ikke, at der er tid til at hænge i sig, hvilken uddannelsesbaggrund de forskellige lærere kommer med, og det har heller ikke været et tema, der har fyldt i Teach First-lærerens tid på skolen.

"Da jeg præsenterede mig, var jeg lærer fra Teach First-programmet - men allerede to uger efter var jeg helt igennem lærer fra Tingbjerg Skole", siger han og tilføjer:

"Jeg synes ikke, det er så vigtigt, hvor folk kommer fra. Så længe de brænder for det og er dygtige. Her har vi folk, der ikke er færdiguddannede, vi har lærere fra den fireårige uddannelse, meritlæreruddannede og Teach First-uddannede".

"Ingen bruger krudt på det. Vi er her for at løse en opgave, og den er at levere god undervisning for børnene".

Samtidig fortæller han, at han jævnligt ses med de andre fra sin Teach First-årgang, ligesom han ses med sine venner fra statskundskabstiden og går til møder i Frederiksberg Lærerforening. Det er alt sammen "en del af bagagen", siger han.

Kilde: teachfirst.dk

Tiltrængt ferie

Man skal være gjort af et særligt stof for at blive en del af Teach Firsts lærerkorps. Ud af 634 ansøgere blev 30 optaget på Teach First-programmet fra Anders' årgang, og han mener da heller ikke, at uddannelsen er for alle.

"Man skal nok ikke gøre det, hvis man har børn, for det kræver meget tid. For dem, der gerne vil, er det en rigtig fed mulighed for at være sammen med andre mennesker, der virkelig brænder for det. Vi fik erfarne lærere som mentorer, og det var det hele værd", siger Anders Arnfred, der i dag har dreng på knap et år..

Den første tid på Tingbjerg Skole var krævende, og det kunne sandsynligvis mærkes på hjemmefronten, fortæller Anders:

"Jeg vidste, det ville blive vildt. Hvis du spørger min kone, ville hun nok sige, at i de første måneder frem til efterårsferien, var jeg en mand af meget få ord, når jeg kom hjem".

"Jeg tror knap så meget, at det handlede om aftentimerne på studiet - om mængden af energi der blev lagt i at få en klasse til at fungere som ny lærer", siger han om omvæltningen i den første tid.

Anders' første efterårsferie kom derfor meget tiltrængt, fortæller han, mens han ser tilbage:

"Den sløjeste dag, jeg kan huske, var inden efterårsferien. Ungerne endte med at råbe: 'Ferie fra Anders! Ferie fra Anders!' mens dørene stod åben ind til alle de andre klasser", siger han med et smil og forklarer, at han havde diskvalificeret klassen fra præmieoverrækkelsen til skolen motionsløb fordi nogle af eleverne havde snydt.

Lærerstuderende vil af med de akademiske konkurrenter

Kollega: Opsøger gerne viden

Morten Hansen har nydt godt af samarbejdet med Anders Arnfred i tre år. Begge var de helt nye på Tingbjerg Skole, da de startede i august 2016.

Men til forskel for Anders havde Morten Hansen en fire-årig læreruddannelse bag sig, da han startede.

I år fylder samarbejdet ikke lige så meget som tidligere, hvor de var i team sammen. Et lærerteam, Morten karakteriserer som velfungerende og meget tæt.

Ifølge Morten er Anders meget engageret som teamkollega, og han havde mange gode bud på, hvordan de kunne få bedre styr på årgangens klasser.

"Anders er meget interesseret i, om han kan gøre tingene endnu bedre. Han er nysgerrig, og han læser artikler om klasseledelse, og hvorfor det giver mening, at børn bliver gode til at læse. De tre år, jeg var i team med ham, tilførte han meget", siger Morten Hansen og tilføjer om nogle af metoderne:

"I en klasse, han havde, var der en del uro i timerne. Han havde læst, at hvis man sætter eleverne i hestesko og fordeler dem ud strategisk, hjælper det. Og når klassen arbejder med deres computere, skal eleverne vende sig med ryggen mod Anders, så han kan se, hvad der foregår på deres skærm. Han har et helt særligt drive i forhold til de ting".

På den anden side misunder Morten ikke Teach First-lærere som Anders deres akademiske baggrund eller den kortere vej ind i lærerfaget. Selvom han erkender, at de har nogle andre kvaliteter og erfaringer.

"Han har selvfølgelig nogle kompetencer gennem sine studier, som jeg ikke har. Til gengæld har hans start virkelig været en ilddåb, og der er jeg glad for, at jeg har haft praktikperioderne, som har givet mig erfaring".

"I starten kommer det måske til udtryk, at de ikke har den pædagogiske erfaring, vi har fra praktikken, men det går hurtigt over. For Anders' vedkommende gik der ikke længe, før jeg overhovedet ikke skænkede det en tanke", siger Morten.

Mytiske fem år

Bortset fra det veltrimmede fuldskæg er det første, eleverne fremhæver om Anders, at deres nye matematiklærer sjældent hæver stemmen. Han fortæller selv, at noget af det første, han fokuserede på som lærer, var klasseledelse. 

Han og en kollega demonstrerede over for eleverne, hvad der sker, når man bliver råbt ad. Anders råbte derfor for fulde lungers kraft ad sin kollega, hvorefter eleverne skulle sætte ord på, hvilke negative følelser, der blev vækket. Efterfølgende blev de enige om, at der ikke skulle råbes i Anders' timer, hvis eleverne skulle have det fulde udbytte:

"Jeg er startet med klasseledelse og prøver at få hånd om det. Nu vil jeg gerne videreudvikle på det didaktiske og selve undervisningen. Jeg vil gerne lave noget federe end altid at holde mig til bogen", siger han og tilføjer om nogle "vise ord", han engang modtog fra en skoleleder:

"En skoleleder sagde engang til mig, at det tager fem år, efter man er uddannet som lærer, til man er helt klar. Nu er jeg på mit fjerde år, og jeg synes, at der kan være noget om det".

Derfor leder han heller ikke for efter andre jobmuligheder lige foreløbig:

"Jeg kan helt sikkert se mig som lærer i lang tid. Jeg er ved at starte med en ny klasse. Men om det bliver hele mit liv, ved jeg endnu ikke. Lige nu skal der noget helt specielt for at rykke mig fra de dejlige elever og mit team".

Ny Teach First-lærer: Jeg kommer som ham, der skal lære