Madkundskabslærer Christine Bendix har været med i skrivegruppen bag faghæftet i madkundskab.
Foto: Privat
Madkundskabslærer om nyt faghæfte: Nu behøver jeg ikke længere bryde reglerne
Faghæftet for madkundskab er revideret. Indholdsmæssigt er der ikke sket de store ændringer, men ordlyden er ændret, så det nu er tydeligt for lærerne, at det ikke længere er obligatorisk, at de skal følge færdigheds- og vidensmål for faget.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærer på Skolen i Sydhavnen i København Christine Bendix brød egentlig reglerne, da hun sidste år forberedte sin undervisning ud fra kompetenceområderne for madkundskab. Hun brugte kun færdigheds- og vidensmål som inspiration.
"Jeg har ikke været så krakilsk personligt. Jeg har hentet inspiration. Så jeg har faktisk brudt reglerne. Men jeg har også kolleger, der arbejdede på skoler, som var meget forhippet på, at man skulle nå hver eneste færdigheds- og vidensmål. Så blev det sådan, at man gik efter at få banko på spillepladen, det blev det, som var i fokus, i stedet for indholdet i undervisningen og måden man kunne didaktisere og organisere sin undervisning på".
Endelig: Her er de nye faghæfter, der giver lærerne øget frihed
Fokus på frivillig brug af mål
Nu er faghæftet for madkundskab skrevet om. Christine Bendix er medlem af bestyrelsen i Foreningen for Madkundskab, og hun har været med i skrivegruppen for det nye faghæfte. Hendes opgave har været at sikre, at faghæftet kan forstås af madkundskabslærerne. Faghæftet til madkundskab blev revideret, da faget i 2013 skiftede navn fra hjemkundskab til madkundskab. Og der er ikke store indholdsmæssige forskelle i den nye undervisningsvejledning og læseplan, fortæller Christine Bendix.
"Det handler meget om ordlyden. Ændringerne handler om, at viden- og færdighedsmål ikke er obligatoriske længere. Vi har været meget opmærksomme på, at man som lærer ikke er forpligtet af færdigheds- og vidensmål, men kun er forpligtet på det, som står i læseplanen", siger Christine Bendix.
Lærer: Der er kommet mere fokus på kompetencer i madkundskab
Stadig forpligtet af kompetenceområder for madkundskab
Opblødningen af målene for fagene betyder, at den måde Christine Bendix har planlagt sin undervisning på, nu er inden for lovgivningens rammer.
"Vi er stadig forpligtet på kompetenceområder, og inde under kompetenceområderne, er der nogle kompetencemål, som vi er forpligtede på, og inden under dem, er der indholdsområder, som vi også er forpligtet på. På den måde har man sørget for, at man for eksempel er forpligtet på mad og sundhed, under det skal man eksempelvis sørge for, at eleverne kan træffe begrundet madvalg i forhold til sundhed. Det skal nås ved, at man kommer igennem indholdsområderne 'sundhedsbevidsthed' og 'ernæring og energibehov' og 'hygiejne'. Videns- og færdighedsmål kan fremover bruges til inspiration", siger Christine Bendix.
Hun anbefaler lærerne at kigge ekstra grundig i undervisningsvejledningen.
"Her er rigtig mange ideer til indholdet og organiseringen - til alt det didaktiske".
Der er ikke kommet nye mål og planer for det nye toårige vagfag i madkundskab i denne omgang, fordi der er i forvejen fandtes et toårigt valgfag, så det er de mål og planer, der gælder, oplyser Undervisningsministeret.
Læs mere
Faghæftet for madkundskab