Anmeldelse

Opdagende skrivning

Børnene skal skrive sig ind i læsningen

Den grundlæggende tanke for denne bog er at lade børnene opdage skriftens lydprincip ved selv at eksperimentere med at skrive fra starten af 0. klasse.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forfatterne til "Opdagende skrivning" argumenterer for på baggrund af forskning, at børn medbringer mange og varierede erfaringer med skriftsproget, når de begynder i 0. klasse. Det er vigtigt at støtte børnene i de første skridt ind i skriftsprogsverdenen, for at de på længere sigt får kompetencer til at deltage aktivt i et demokratisk samfund.

Fakta:

Titel: Opdagende skrivning

Forfatter: Klara Korsgaard, Monique Vitger, Sara Hannibal

Pris: 235

Sider: 128

Forlag: Dansklærerforeningen

I praksis er udgangspunktet for metoden, at børnene skal skrive. Børnene udvikler sig meget forskelligt igennem 0. klasse og 1. klasse, men uanset tempo vil de fleste børn bevæge sig gennem de samme fem stadier. Forfatterne gennemgår de fem stadier og viser, hvordan lærerne i løbet af et skoleår kan inddrage skrivningen i undervisningen og støtte børnene på deres forskellige stadier. Der er i bogen også eksempel på en årsplan, som kan give læseren hjælp til at organisere arbejdet med opdagende skrivning.

For at styrke skrivningen skal børnenes genre- og sprogbevidsthed udfordres. Forfatterne viser, hvordan lærerne kan skabe forskellige sprogbrugssituationer med for eksempel forklarende tekster eller instruerende tekster, samt hvordan man kan arbejde med modeltekster.

Opdagende skrivning er ikke nyt i Danmark. Mange vil kunne genkende dele af metoden fra "Nej farfar! For vi børnestaver". "Opdagende skrivning" tager metoden videre og arbejder mere metodisk med både stavning og tekstudvikling. Det er en inspirerende og vigtig bog, og alle, der arbejder med børn i indskolingen, vil kunne få gode ideer til det daglige arbejde.