Anmeldelse

Matematik er mange ting

Bogens mange tilgange til matematikaktiviteter gør den meget anvendelig - og en lille smule uoverskuelig.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Matematikaktiviteter i børnehaveklassen kan bruges både i udviklende leg og målrettet til at fremme den matematiske opmærksomhed: forståelsen af mængder, tal og regnestykker.

Fakta:

Titel: Alle er med

Forfatter: Margit Holm

Pris: 500

Sider: 92

Forlag: Forlaget Pind og Bjerre

Ordet subitizing findes endnu kun på engelsk, men bliver bredt ud i ”Alle er med”. Det handler om evnen til at se antal uden at tælle og er grobund for matematisk udvikling.

Måden, vi stiller spørgsmål på til eleverne, kræver omtanke, mest fordi det gerne må få dem til at arbejde videre med spørgsmålet. Her er flere eksempler på, hvordan det kan gøres: Aktiviteter med antal og subitizing kan downloades eller scanlifes på mobiltelefonen, man kan arbejde med lyd (ved at klappe, hoppe eller vinke og dåseleg med puslespil). Der findes i det hele taget mange måder at bruge spil på. Man kan spille krig, quiz og byt, vendespil med subitizing. Andre aktiviteter er bolde på snor, at klunse, huskespil, terningespil, farver og form.

Alle aktiviteterne er lette at bruge og overføre til sin egen undervisning, men indimellem, når jeg sidder med denne aktivitetsbog, kan jeg godt miste overblikket, fordi der bliver henvist til så meget.

Ikke desto mindre er matematik spændende, og der er meget at vende tilbage til i ”Alle er med”.