Anmeldelse
SKUB på tekstforståelsen
Håndholdt læseforståelse
"SKUB" er et smukt eksempel på, hvordan forskning kan bruges i skolen: Lige til at tage i hånden og omsætte til målrettet undervisning for elever med læseforståelsesproblemer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
For ikke så mange år siden tænkte man, at børn havde lært at læse efter de første par års arbejde med at få afkodningen på plads. Tankevækkende nok er det næsten altid også det, lærerstuderende umiddelbart tænker på, når vi tager hul på undervisningen i læsning. Så selv om der i mange år har været fokus på læseforståelse og den videregående læsning, kræver området fortsat opmærksomhed. Derfor er det også fornuftigt og godt, at der produceres gode materialer til læseforståelse til et bredt spektrum af elever.
Fakta:
Titel: SKUB på tekstforståelsen
Forfatter: Lis Pøhler
Pris: 465,25
Sider: 112
Forlag: Gyldendal
"SKUB på tekstforståelsen" er et materiale rettet specifikt mod ”den supplerende eller den understøttende undervisning for elever, som har behov for lidt mere hjælp til udvikling af hensigtsmæssige læseforståelsesstrategier”.
Materialet er en udløber af et større forskningsprojekt, som forfatteren har været primus motor på. Det giver en sikkerhed for, at materialet er grundigt gennemarbejdet og afprøvet, og det har resulteret i en samlig korte, målrettede forløb (16 lektioner) for elever med læseforståelsesproblemer – typisk med højst fire deltagere. Selve forskningsprojektet blev gennemført i udskolingen, mens "SKUB" er udviklet til mellemtrinnet.
Konkret består materialet af to forskellige spor, som læreren kan vælge imellem – ud fra sit kendskab til eleverne og egne præferencer. I det ene spor skal eleverne arbejde med at stille spørgsmål til teksten, i det andet arbejdes der med forskellige læseroller. Det er velkendte metoder med afsæt i reciprok læseundervisning, som her fremstilles meget klart og med solid understøttelse i materialet. Der er for eksempel beskrivelser af, hvordan hver enkelt lektion bygges op, der er tilrettede tekster, kopimateriale (som også er tilgængeligt på en hjemmeside) og store ark med læserollerne.
Selve undervisningsindsatsen indrammes af grundige angivelser af, hvordan der evalueres på eleverne før og efter forløbet, så man har mulighed for præcist at følge, om eleverne faktisk udvikler sig.
Lektionsbeskrivelserne er stærk strukturerede: Det beskrives ikke bare, hvad læreren og eleverne skal gøre, men også hvad læreren ordret skal sige. I det hele taget bliver læreren håndholdt fra start til slut. Men tanken er også, at eleverne efterhånden skal undervise hinanden med metoden, så dens forskellige strategier bliver en naturlig del af elevernes læsearsenal. Denne didaktik er bevidst valgt ud fra en tanke om, at man kun gennem den systematik, som blev benyttet i det bagvedliggende forskningsprojekt, kan hjælpe eleverne i mål.
Et enkelt forhold virker underligt: Alle teksterne er opbygget, så der til sidst kommer en illustration, som skal åbne for perspektiveringer af teksten. Det er selvfølgelig relevant, men hvorfor er der ikke tekster, hvor illustrationen indgår tidligt eller fra starten, og i forbindelse med at eleverne skal gætte på, hvad teksten handler om? Med mængden af multimodale tekster er det efterhånden sjældent, at man skal gætte sig til indholdet i en tekst alene ud fra titlen.
"SKUB" er lige til at tage i hånden og omsætte til målrettet undervisning i læseforståelse i mindre grupper, der hvor man har mulighed for det. Det er et smukt eksempel på, hvordan forskning kan påvirke praksis i skolen. Man kan kun håbe på, at det vil blive flittigt brugt.