"Man har haft for mange skibe i søen i forhold til den økonomi, man har haft. Der er alt for mange opgaver, der er blevet løst halvt eller kvart. Der bliver en solid opgave for skolerne i at se på, hvad som er kerneopgaverne. Der vil være ting, der skal løses på et lavere niveau end i dag, og der er ting, der skal fjernes helt. For der kommer ikke penge udefra”, siger formand for Københavns Lærerforening Lars Sten Sørensen.

København: Ny lokalaftale sikrer lærernes forberedelsestid

Hver undervisningstime udløser en halv forberedelsestime. Det bliver realiteten for lærerne i København efter sommerferien. Lærerforeningen, skolelederforeningen og forvaltningen har i dag underskrevet en ny lokal arbejdstidsaftale.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skal en arbejdstidsaftale for alvor virke, skal parterne også være enige om, hvad ordene på papiret de skriver under på, betyder. Og det mener formand for Københavns Lærerforening Lars Sten Sørensen, at parterne gør i København.

Forhandlingerne om en ny arbejdstid begyndte efter sommerferien sidste år, og først nu ti skoledage før sommerferien er aftalen klar.   

"Det er så dejligt, at det faldt på plads. Det har vi arbejdet for igennem rigtig lang tid. Det er sidste chance, når den skal gælde for næste skoleår. Vi har brugt tid på at få et fælles billede af vilkårene for lærerarbejdet og lærernes arbejdsmiljø sammen med Skolelederforeningen og forvaltningen. Processen har været lang, men resultatet er meget tilfredsstillende", siger Lars Sten Sørensen. 

Ny Start-samarbejdet står nu sin prøve i København 

Førsteprioritet: Sikring af forberedelsestiden

Udhuling af lærernes arbejdstid var den problemstilling, kommunen og lærerne først og fremmest ville løse med en ny aftale. I forbindelse med Ny Start-samarbejdet, som blev et resultat af overenskomstforhandlingerne i 2018, tog parterne sammen på besøg på københavnske skoler, og her var budskabet fra lærerne klart.

"Vi havde en aftale i forvejen, men vi kunne se, at den tid der var afsat til forberedelse forsvandt, fordi der kom opgaver ind fra siden. Lærerne fortalte, at den tid, som de skulle forberede sig i i høj grad forsvandt til andre opgaver", siger Lars Sten Sørensen.

Fynsk undersøgelse: Lærere bombarderes med ekstra opgaver 

Løsningen blev, at tiden til forberedelse fremover ses i forhold til størrelsen af undervisningsopgaven, således at én undervisningstime kommer til at udløse en halv forberedelsestime.  For en lærer med 780 undervisningstimer vil det betyde indhegning af 390 timer til forberedelse årligt.

"Forberedelsestiden bliver hegnet ind. Den må ikke bruges til andre formål. Det bliver der en vigtig opgave i at fastholde. Vi er enige om, at det vil betyde en styrkelse af kvaliteten i undervisningen", siger Lars Sten Sørensen og glæder sig over, at det er lykkedes i den nye aftale at fastholde den fleksible arbejdstid, som lærerne har haft i år.

Tiden til forberedelse går til fælles og individuel planlægning, forberedelse og efterbehandling af undervisningen. Den skal altså også dække den del af forberedelsen, som foregår i team. Men den skal ikke dække opgaver som eksempelvis pædagogiske notater, klasseudtalelser eller møder med psykolog eller ledelse.  

Kandidat: Kampen for en central arbejdstidsaftale er ikke forbi 

Hård prioritering i opgaver næste skoleår

En del af aftalen går også ud på, at der er en løbende dialog om balancen mellem undervisning, forberedelse og øvrige opgaver. Der bliver travlt på skolerne, for inden sommerferien skal alle opgaveoversigtes rettes, så lærerne kan se, hvor meget tid de har til forberedelse. 

Aftalen er udgiftsneutral, og derfor betyder sikringen af forberedelsestiden, at der skal tage hårde prioriteringer i opgaverne næste skoleår.

"Man har haft for mange skibe i søen i forhold til den økonomi, man har haft. Der er alt for mange opgaver, der er blevet løst halvt eller kvart. Der bliver en solid opgave for skolerne i at se på, hvad som er kerneopgaverne. Der vil være ting, der skal løses på et lavere niveau end i dag, og der er ting, der skal fjernes helt. For der kommer ikke penge udefra", siger Lars Sten Sørensen.

"Stærkt samarbejde" i København og mange andre kommuner 

Han tror, at lærerne på skolerne kommer til at kunne mærke den nye aftale i hverdagen - især fordi både repræsentanter fra skolelederne, forvaltningen og lærerforeningen har været med til forhandlingerne.

"Jeg tror, at det kommer til at betyde, at vi er enige ned i detaljen. Vi har ikke skolelederne som modstander på vores lokalaftale. Det har været helt centralt, at vi har kunne nå i mål sammen. På nogle steder ser vi forskelligt på tingene, men det har været en god proces og et godt produkt".

Han så gerne, at man også havde kunnet få forbedringer for nyansatte og nyuddannede med i aftalen, men det er ikke lykkedes.

"Vi har ikke fået indskrevet konkrete forbedringer, men vi er enige om, at det er noget, vi skal arbejde med ved siden af lokalaftalen".

Aftalen gælder fra 1. august 2019 til 31. juli 2021.