Anmeldelse
Sigurd fortæller H.C. Andersens eventyr - Guldudgave
H.C. Andersens nye klæder
Man skal ikke pege fingre ad Sigurds genfortælling af klassikerne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Eventyrene kender vi jo, så er det ikke bare gammel vin på nye flasker? Både ja og nej. H.C. Andersens eventyr er, som de skal være - helt klassiske - dog er gamle ord blevet erstattet med nye ord, som de yngre børn bedre forstår, men selve historierne er der ikke blevet pillet ved.
Fakta:
Titel: Sigurd fortæller H.C. Andersens eventyr - Guldudgave
Forfatter: Sigurd Barrett
Pris: 350
Sider: 480
Forlag: Politikens Forlag
Titel: 100 lærerige opgaver til Sigurd fortæller H.C. Andersens eventyr
Forfatter: Dennis Hornhave Jacobsen, Marie Louise Johansen
Pris: 200
Sider: 155
Forlag: Forlaget Klim
Materialet består af to bøger med H.C. Andersens eventyr, en lærervejledning med opgaver samt en kode til en lydbog, hvor Sigurd Barrett har indtalt 41 eventyr. Sigurd er en overbevisende, stærk og indlevende historiefortæller, som med sin behagelige stemme fanger lytteren.
Som lærer kan man vælge selv at læse eller få hjælp fra Sigurd - jeg ville helt sikkert vælge det sidste.
Lærervejledningen med 100 lærerige opgaver er spændende, nytænkende og kreativ, og så kan den bruges alene - altså uden Sigurds gendigtninger.
Det er i lærervejledningen, at alt det nye kommer ind. Opgaverne lægger op til at arbejde med eventyr på en mere moderne måde, for eksempel ved at eleverne skal sammenligne H.C. Andersens prinsesse fra “Prinsessen på ærten” med kronprinsesse Mary. Eleverne skal inddrage egen viden fra deres verden, sammenligne og perspektivere. Og så er der de lette og sjove opgaver, hvor eleverne skal teste, om de nu også er en rigtig prinsesse.
Jeg er meget begejstret for den store variation, der er i opgaverne, og eleverne kan komme i spil på mange måder, for eksempel går en opgave ud på at finde et sart stykke musik og kreere en sart/følsom dans. Gennem andre opgaver skal eleverne dykke længere ned i karakterernes personlighed og tage stilling til karaktertræk - helt eller skurk - ud fra nogle opstillede udsagn. Ved andre opgaver skal eleverne udenfor med kridt og snor og tegne størrelsen af hundenes øjne i "Fyrtøjet". Men der er også cases, hvor eleverne skal tage stilling til rigtigt og forkert - og er ting altid sort-hvide? For hvad er sandheden? Og kan det diskuteres?
I lærervejledningen finder man også de mere klassiske opgaver såsom at læse mellem linjerne eller erstatte et tillægsord med et andet, men alt er stadig udformet på en indbydende måde.
Jeg er meget begejstret for dette moderne, nytænkende og kreative materiale. Lærervejledningen med de dertilhørende opgaver må siges at være “den nye vin”. Jeg ville elske at lave et eventyrforløb i indskolingen med dette materiale.