"Det vigtigste spørgsmål vi skal finde fællessvar på som menneskehed er måske i virkeligheden, hvordan vi uddanner og til hvad", siger Dorte Lange (i midten). Til venstre Thomas Kepler, formand for GL, og til højre Lasse Bjerg Jørgensen, forretningsudvalgsmedlem i BUPL.

DLF til internationalt topmøde: Tillid til lærerne er grundlaget for god undervisning

Ministre og lærerrepræsentanter fra lande lige fra Sydøstasien til Østeuropa er samlet til topmøde i Finland. Hovedtemaet er udvikling af lærerprofessionen. Her bør tillid til lærerne være det springende punkt, mener DLF's næstformand Dorte Lange.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvert år mødes ministre og repræsentanter for lærerfagforeninger fra en række lande til en konference arrangeret af OECD og den internationale lærerforening Education International.

I år løber det af stablen 14. og 15. marts i Helsinki, og Danmark er blandt andre repræsenteret ved næstformand for Danmarks Lærerforening Dorte Lange.

Overskriften for konferencen er udvikling af lærerprofessionen, og i den forbindelse er netop Finland oplagt at kigge imod, mener Dorte Lange.

"De siger så tydeligt, at kernen i deres uddannelsessystem er tillid. Det kan være svært at indarbejde i en klassisk ministeriel styringspraksis. Med økonomistyring tænker man styring oppefra og ned, og tilbageløbet er så en indberetning af, hvilke resultater man har opnået", fortæller hun og tilføjer:

Debat: "Min største opgave er at understøtte tilliden"

"I Finland gør man det omvendt. Den finske minister siger, at politikerne aldrig kunne finde på at udarbejde læringsmål. Det gør lærerne lokalt ude på skolerne. Når man fra politisk hold vil noget nyt med skolen - som naturligvis er helt legitimt - beder man lærerforeningen om at byde ind i arbejdet med at udvikle strukturerne".

Medbestemmelse forudsætter ikke demokrati

Men det er ikke kun et land så tæt på Danmark som Finland, Dorte Lange er blevet inspireret af på konferencen. Også Singapore har gjort indtryk.

"De er virkelig et interessant eksempel. De har ikke så stærk en demokratisk kultur, men den professionelle kultur er virkelig stærk. Vi har på konferencen hørt deres minister sige, at det vigtigste i udviklingen af deres skole er partnerskab med lærernes fagforening", fortæller Dorte Lange.

"De ser lærerne som eksperterne, der ved, hvad der skal til, mens at regeringens rolle er at understøtte, at deres ideer kan komme til udfoldelse".

Danmark mister pladsen i det fine selskab ved internationalt lærertopmøde

Undervisningsminister Merete Riisager har meldt afbud til årets konference, men ministeriet er repræsenteret på embedsmandsniveau. Det er ifølge Dorte Lange en af konferencens største styrker, at den bringer lovgivere og lærere sammen.

"Der sidder altså folk omkring bordene, der mere eller mindre er i konflikt. Det oplevede vi selv i 2013, hvor vi og ministeren var i Amsterdam, selvom vi i DLF godt vidste, at vi stod i en svær situation, hvor der ikke blev forhandlet med os", siger hun og tilføjer:

"Vi deltog alligevel. Selvom man har kampe om løn og arbejdsforhold, så er der ting, vi skal kunne snakke om. Og det er hvilken undervisning, eleverne skal have. Det vigtigste spørgsmål vi skal finde fællessvar på som menneskehed er måske i virkeligheden hvordan vi uddanner og til hvad".

Følger op nationalt

Mellem hver international konference afholder DLF og ministeriet en national på dansk jord. Et af temaerne i Finland er 'Leading together', og det vil DLF opfordre til også bliver temaet for den danske opfølgning.

"Det er noget af det samme, vi har fat i med Ny Start-samarbejdet med KL. Det handler om, hvordan man får styrket lærernes professionelle dømmekraft", siger Dorte Lange.

DLF og Riisager til internationalt topmøde om værdsættelse af lærere

"Det gør man ved at give ansvar for, hvordan skolen udvikler sig, og frihed til at påvirke den udvikling. Gammeldags top-down-ledelse er med til at demotivere medarbejderne, og det er ikke med til at udvikle skolen".

"Hele vejen rundt om bordet fra Asien til Sydeuropa spørger man, hvordan man kan være med til at udvikle en skole, som medarbejderne er med til at udvikle".