"Det har været vigtigt for mig at lytte og anerkende den store indsats, som vores folkeskolelærere yder, og jeg er rigtig glad for, at vi nu kan runde et langt forhandlingsforløb af med en aftale, som begge parter kan se sig selv i", siger udvalgsformand Kasper Roug (S).
Foto: Socialdemokratiet
Lolland lægger penge i lokalaftale til lærerne
Lolland Kommune bruger 3,1 mio. kr. på at sikre, at ingen lærere fremover får mere end 780 undervisningstimer om året. Det sker i en lokalaftale, der afløser det hidtidige såkaldte 'tryghedspapir'.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi vil alle det samme - skabe en god folkeskole for alle elever. For Lolland-Falsters Lærerforening har det derfor været afgørende at sikre lærerne i Lolland Kommune bedre vilkår for at kunne lykkes med opgaven og leve op til de store forventninger og ambitioner - ikke mindst fra lærerne selv", siger formand for Lolland-Falsters Lærerforening Birger Petersen.
"Lærerne står med en kæmpe opgave og ansvar i deres arbejde. Det er et givet vilkår, men så skal arbejdsforholdene også gøre det muligt at løse opgaven. Med denne aftale har vi, på god dansk aftaletradition, i fællesskab netop forbedret lærernes mulighed for at lave god undervisning for alle elever", siger han.
Et stort flertal i kommunalbestyrelsen står bag ønsket om en lokalaftale, og formand for Børne- og Skoleudvalget Kasper Roug (S) glæder sig over, at den nu er en realitet:
"Det handler helt grundlæggende om, at vi vil sikre de bedste rammer for, at vores børn og unge bliver en næste stærk generation i Lolland Kommune. Her spiller folkeskolen og dens lærere en nøglerolle, og ambitionen om en stærk næste generation kan vi kun lande, hvis vi sikrer de bedst mulige rammer for, at lærernes engagement og faglighed kan komme til udfoldelse", siger Kasper Roug i en pressemeddelelse og fortæller, at projektet startede med en interview- og besøgsrunde ude på alle skoleafdelinger for at få klarhed over, hvor skoen trykkede.
Lærerkreds og kommune er enige om, at den bedste måde at sikre, at alle elever tilgodeses bedst muligt, er ved at sikre lærernes mulighed for at forberede og efterbehandle undervisningen, og det sker ved, at der nu kommer et loft over, hvor mange timer den enkelte lærer skal undervise.
Lærerne på Lolland skal være til stede på skolen 36 ud af en 40 timers arbejdsuge og kan selv placere de resterende fire timer.