”Jeg tror, at de færreste synes, at det er i orden, at man sidder i to måneder uden at diskutere det, det handler om", siger Annette Lind.

S afviser DF-kritik om minister-mobning: Vi vil bare gerne have en aftale

Ønsket om at flytte skoleforhandlingerne over i Finansministeriet er ikke en personlig hetz mod Merete Riisager. Det er et udtryk for, at forhandlingerne ikke har rykket sig i to måneder, siger Annette Lind.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er udelukkende for at sætte skub i forhandlingerne om folkeskolen, at Socialdemokraterne har bedt undervisningsminister Merete Riisager om at flytte de videre forhandlinger over til finansminister Kristian Jensen.

Sådan lyder det fra partiets skoleordfører Annette Lind efter, at Dansk Folkepartis skoleordfører Alex Ahrendtsen tidligere i dag har anklaget S-ordføreren for at begå decideret mobning af undervisningsministeren.

"Jeg tror, at de færreste synes, at det er i orden, at man sidder i to måneder uden at diskutere det, det handler om. Det her handler om, at vi vil have en aftale, og det skal være inden et valg", siger Annette Lind til folkeskolen.dk.

S: Riisager har ikke mandat i forhandlingerne

Merete Riisager meldte i starten af oktober ud, at hun ikke har i sinde at genopstille ved næste valg. Overfor både dr.dk og altinget.dk har Annette Lind antydet, at ministerens valg om ikke at genopstille også er afgørende, at hun ønsker en anden minister til at føre forhandlingerne.

DF: Skoleforhandlinger flyttes til Finansministeriet på grund af mobning fra S

Overfor folkeskolen.dk har DF's Alex Ahrendtsen betvivlet den begrundelse. Han mener, at det i stedet handler om, at Socialdemokraterne og Venstre har et ønske om at køre et stærkt parløb.

Er det rigtigt, at du hellere vil føre forhandlinger med en V-minister end en LA-minister?

"Vi vil gerne forhandle med en minister, som også er her efter et valg. Det er rigtigt", lyder svaret fra Annette Lind, som uddyber, hvor hun oplever, at problemet ligger i de nuværende forhandlinger.

"Det tyder på, at Merete Riisager ikke har et mandat til at lave et forlig. I hvert fald har vi været indkaldt i to måneder, uden at vi har diskuteret sagens kerne, som er, at skoledagen skal gøres kortere".

Skoleforhandlinger har udviklet sig til et verbalt slagsmål mellem rød og blå blok 

Er det her udtryk for, at også fremtidige forhandlinger skal føres i Finansministeriet i stedet for Undervisningsministeriet?

"Nej, det er det selvfølgelig ikke. Det handler selvfølgelig om, at vi skal have en aftale. Når der så ikke sker noget som helst i Undervisningsministeriet, andet end man får at vide, at vi kun skal diskutere nogle få ting som en kanon og et naturfagscenter, så er det bare ikke godt nok".

Ifølge Annette Lind har undervisningsministeren slet ikke været interesseret at diskutere skoledagens længde, selvom det er et væsentlig del af regeringens skoleudspil.

"Vi har været indkaldt i to måneder uden at diskutere kernen omkring de kortere skoledage. Jeg sagde for lang tid siden på et forligskredsmøde, at vi ikke kommer til at diskutere småting, før vi har den store kerne på plads. Men vi bliver bare indkaldt uden at få en dagsorden, så det er klart, at vi bliver nødt til at tage skeen i en anden hånd og så bede en minister, der måske har en kompetence til at kunne lave en aftale", siger hun.

Her er regeringens skoleudspil: Færre understøttende timer og kortere skoleuge

SF: Fastfrosne forhandlinger skyldes splittet regering

SF's skoleordfører Jacob Mark har på sin Facebook-profil kommenteret på den nye udvikling. I et oplag fra i går aftes skriver han, at han mener, at Finansministeriet for længe har haft for meget at sige i forhold til uddannelsespolitikken.

Alligevel skriver SF-ordføreren samtidig, at han glæder sig til at drive forhandlinger i Finansministeriet. "Nu får jeg mulighed for at fortælle dem, hvad der betyder noget", skriver han i sit opslag.

Tror du, at det vil have en gavnlig effekt at flytte forhandlingerne over i Finansministeriet?

"Ja, ellers havde vi ikke sagt ja. Jeg oplever, at forhandlingerne sad fast, og at regeringen ikke rigtigt rykkede sig. Jeg håber, at regeringen rykker sig, nu hvor vi kommer derhen, hvor store dele af regeringens beslutninger bliver truffet".

Er det her udtryk for, at undervisningsministeren er for svag, eller står Finansministeriet for stærkt?

"Det er vel et udtryk for, at der sidder flere partier i regeringen. Jeg tror egentlig, at Merete Riisager og jeg er meget enige om, at der skal gives mere frihed til skolerne, men det kræver flere end bare lige undervisningsministeren, hvis vi skal lande et skoleforlig", siger Jacob Mark.

Hvorfor kan I blive enige om en erhvervsskolereform i Undervisningsministeriet, men ikke en aftale om folkeskolen?

"Vi havde et bedre grundlag at diskutere erhvervsuddannelse ud fra, fordi vi var ret enige om, at flere skal tage en erhvervsuddannelse. Men det var ikke sådan, at det gik fuldstændig problemfrit, og vi forhandlede i en måned".

SF: Forhandlingerne kommer tilbage igen

Mener I, at skoleforhandlinger også i fremtiden skal føres i Finansministeriet i stedet for Undervisningsministeriet?

"Nej. Jeg synes, at man skal afmystificere det her lidt. Jeg har oplevet mange gange, at Finansministeriet midlertidigt er blevet inddraget. Det er sjældent, at hele forligskredsen rykker derover, men det er tit, at man er til en bilateral forhandling for at diskutere økonomien i noget, fordi de nærmest kan agere mægler i forhandlinger, der er fastfrosset".

SF før reform-forhandlinger: Skoler skal selv bestemme understøttende undervisnings skæbne

Jacob Mark fortæller, at han forventer, at forhandlingerne ikke forbliver i Finansministeriet.

"Jeg regner med, at så snart man er blevet enige om de store knaster om økonomi, så rykker vi tilbage igen og diskuterer pædagogikken og de ting, der yderligere har med skolen", siger han.